De uitzendsector reageert scherp op de aankondiging van ABVV Limburg om een ‘zwarte lijst’ aan te leggen van bedrijven die (onder meer) gebruik maken van uitzendarbeid. De vakbond wil hiermee werkzoekenden ‘waarschuwen’. “Maar interim is juist één van de belangrijkste rekruteringsinstrumenten op de arbeidsmarkt. Hiermee bedrijven demoniseren is -zacht uitgedrukt- geen goed idee”, zegt Paul Verschueren, directeur Vlaanderen bij sectorfederatie Federgon.

Dat Rob Urbain van ABVV Limburg niet verlegen zit om een krasse uitspraak, is algemeen gekend. Vorige week, tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn club, verkondigde hij doodleuk dat hij een zwarte lijst zal publiceren met bedrijven die veel zieken hebben, een groot personeelsverloop kennen, veel tijdelijke contracten aanbieden en uitzendkrachten inzetten. Volgens Urbain allemaal symptomen dat het slechte werkgevers zijn, die sollicitanten beter links laten liggen.

Paul Verschueren, directeur van uitzendfederatie Federgon, is in zijn wiek geschoten. Hij wijst op het aangetoonde belang van uitzendwerk: “Zeker nu de ‘war for talent’ helemaal terug is, moeten bedrijven alle instrumenten kunnen gebruiken om de juiste personen aan te werven”, zegt hij. “Het gebruik van zwarte lijsten is uiteraard geen goed idee, want het demoniseert volledig onterecht bedrijven en organisaties die gebruik maken van één van de belangrijkste rekruteringsinstrumenten op de arbeidsmarkt. Wat begint met tijdelijke contracten en uitzendcontracten mondt in vele gevallen uit in vaste contracten. Dat is geen slogan, dat is bewezen.”

Hij verwijst onder meer naar een recente studie van de SERV bij meer dan 2000 bedrijven, waaruit blijkt dat 42 procent van alle vaste aanwervingen wordt voorafgegaan door een periode van uitzendarbeid. De sector vreest dat werkzoekenden die rekening houden met de lijst van ABVV Limburg vooral in hun eigen voet zullen schieten omdat ze dan grote kansen op vaste tewerkstelling laten schieten.