Wijnmakelaarsunie ontdekt Italië

De familie Monard van de Wijnmakelaarsunie in Diepenbeek, heeft het in deze feestperiode allicht te druk om zelf een goede fles te kraken, hoewel dat gezien de uitstekende jaarcijfers die zopas werden gepubliceerd, een verdiende beloning zou zijn. De bedrijfswinst steeg met 3,6 miljoen op een omzet van 27,1 miljoen (+14%), weliswaar in een verlengd boekjaar.

“De goede cijfers hebben te maken met een eigen dynamiek,” zegt CEO en voorzitter John Monard, die samen met zijn zonen Noël en Raphaël het bedrijf aanstuurt. “We evolueren mee met de consumptie, en hebben in die optiek de nieuwe afdeling Vinobile voor Italiaanse wijnen opgestart. Een keuze die succesvol is gebleken en nu al zowat 15% van onze omzet vertegenwoordigt. Met de hulp van een professioneel degustatieteam, waar ook buitenlanders deel van uitmaken, willen we dit marktsegment verder uitbreiden.”

De Wijnmakelaarsunie heeft de ambitie om het aanbod verder uit te breiden naar andere landen. “Spanje, Portugal en Duitsland produceren steeds meer wijnen van uitstekende kwaliteit. We zullen ons verder specialiseren om ook deze topwijnen aan onze klanten te kunnen presenteren.”

Nog één markante gebeurtenis uit 2010: de Wijnmakelaarsunie heeft Paul Gelders aangetrokken als commercieel directeur. Inderdaad, de vroegere directeur van de culinaire gids Gault Millau, die enige bekendheid geniet dankzij zijn optredens in het VTM-programma ‘Mijn Restaurant’.