Met een stijging van 56% in 2017, goed voor maar liefst 2.000 nieuwe klanten per week, is Viata uit Bilzen de snelstgroeiende online apotheek van België. Bedrijfsleiders Benoit Van Huffel, Gianni De Gaspari én mede-investeerder Thibaut Courtois, zoeken nu een bijkomende strategische partner zodat Viata zowel in binnen- als buitenland verder kan groeien.

Na amper vier jaar op de markt draait Viata een omzet van meer dan 7,5 miljoen euro en is de apotheek met lokale websites actief in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Maar daar stopt de ambitie niet. Zo willen bedrijfsleiders Benoit Van Huffel en Gianni De Gaspari de forse groei van het afgelopen jaar (+56%) in 2018 minstens herhalen. Via crowdlending – waarbij particulieren geld aan bedrijven lenen – haalden ze eind vorig jaar in één dag tijd liefst 500.000 euro op om verder te investeren, vooral in de verdere versterking van de klantenbeleving en de internationale groei.

“We willen onszelf hiermee naar een hoger niveau tillen”, aldus bedrijfsleider Gianni De Gaspari. “Zowel qua achterliggende technische service van de website, als qua adviesfunctie en gebruiksgemak. We beginnen ook de zoektocht naar een strategische partner om de groei nog te versnellen. Het is niet onze ambitie om de prijzen verder te drukken – die zijn online sowieso al scherp. Wel willen we volop inzetten op klanttevredenheid en professioneel advies, waardoor de online ervaring die de klant bij ons heeft, die van een bezoek aan een klassieke apotheek overtreft.”

Trend: online advies inwinnen
Viata merkt dat het succes samenhangt met het persoonlijk advies. “We tellen momenteel 8.000 contactmomenten via chat, e-mail of telefoon tussen de klanten en ons team van apothekers en assistenten”, aldus nog Gianni De Gaspari. “Persoonlijk advies is nog altijd hét belangrijkste voor een apotheek, ook online. We zetten hier dus volop op in. We krijgen vooral vragen over correcte dosering en gebruik, het combineren van medicatie en hulp bij de keuze van het juiste product.”

Condooms
Uit de statistieken blijkt dat consumenten steeds meer producten kopen in de online apotheek. De bedrijfsleider beaamt: “Klopt, vroeger waren bepaalde ‘taboeproducten’ populair – denk aan luizenshampoo, aambeienzalf of condooms –, net omdat je ze in alle discretie kon kopen. Maar vandaag is de online apotheek een volwaardige speler en worden alle soorten producten online gekocht. Bovendien is het profiel van de koper mee geëvolueerd, zodat vandaag zowel de jonge mama als de 75-plusser bij ons bestelt. Wekelijks helpen we ruim 2.000 nieuwe consumenten-patiënten online verder.”