Welk idee is sterk genoeg om bedrijf te worden?

OR of Opportunity Recognition, is de vakterm voor het ontdekken van marktpotentieel in wetenschappelijk of technologisch onderzoek. Het is immers een eeuwenoud zeer dat het bedenken van knappe oplossingen totaal iets anders is dan een mooi bedrijf uit de grond stampen. Wetenschappers kennen meestal niets van business, en zakenmensen weten evenmin veel van erg theoretische oplossingen. Vandaar dat er instanties zijn die beide partijen samenbrengen.

uhasseltZo konden onderzoekers van de UHasselt en van het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) de afgelopen dagen terecht in C-Mine (Genk) voor een analyse van het zakelijk potentieel dat hun studiewerk heeft. VITO en de UHasselt hadden daarvoor iMinds (o.a in Hasselt) uitgenodigd, het digitale onderzoekscentrum dat specifiek de opdracht heeft om inhoudelijke kennis naar een zakelijk niveau te tillen (‘valorisatie’). En met succes, want de workshop van iMinds bracht behoorlijk wat marktpotentieel aan het licht. Ongetwijfeld zal dit spoedig leiden tot enkele sterke start-ups.