Work@Home, het dienstenchequebedrijf van Luc Jeurissen uit Hoeselt, heeft de kaap van 2.000 medewerkers overschreden. Dat is gebeurd na de overname van het West-Vlaamse bedrijf Zuid-West. Toch ziet Jeurissen de toekomst niet rooskleurig tegemoet. De marges voor dienstenchequebedrijven slinken als sneeuw voor de zon, terwijl een aantal politieke factoren het voortbestaan van de sector hypothekeren.

Luc JeurissenVolgens Luc Jeurissen is de sector van de dienstencheques nochtans een voorbeeld van een geslaagd tewerkstellingsbeleid voor kansarmen. “Net op het moment dat ook in de rest van Europa de Belgische aanpak als een voorbeeld wordt geciteerd, wordt het systeem hier zo uitgehold (afbouw subsidies, prijsverhogingen voor klanten,…), dat de dienstenchequebedrijven maar met moeite het hoofd boven water kunnen houden,” zegt hij. “Om de problemen aan te kaarten hebben wij samen met een aantal collega’s tijdens de voorbije maanden een actief informatiebeleid gevoerd naar de politieke partijen. We hopen dat de sector na de verkiezingen opnieuw wat zuurstof gaat krijgen. Wat wij vooral nodig hebben is rust, zodat we weten waar we aan toe zijn om een goede bedrijfsvoering over een langere termijn te kunnen ontplooien.”