Het vierde koppel dat we u presenteren in de reeks Jonge Managers & Wijze Mentoren, is bijzonder: Kristof Wienen van ZDP ging voor advies immers te rade bij een succesvolle vrouwelijke ondernemer: Rosaline Wijnen van ABN Klimatisatie in Bilzen. Hun relaas over het project hebben we gebundeld in de antwoorden op enkele vraagjes:

Kristoff Wienen, Jonge Manager:

1) Waarom wou je meedoen aan het programma? Op welke domeinen wou je (bij aanvang) iets bijleren van je mentor?

Kristoff Wienen: “Gaandeweg, in mijn nog jonge carrière, ben ik steeds op zoek naar een soort sparringpartner. Iemand die mij op een bepaald domein wat kan bijleren door zijn/haar ervaring met mij te delen. Ik heb zo altijd mijn moeder als belangrijkste mentor gehad, wat nog steeds zo is, maar ik vind het ook belangrijk om mij open te stellen voor de visies van personen buiten ZDP. Bij aanvang van het programma had ik vooral als doel om materie bij te leren inzake strategie en visie, hoe om te gaan met de diverse generaties en het familiale karakter binnen de organisatie.”

2) Hoe verliep de kennismaking? Was er meteen verbondenheid merkbaar?

“De 1ste kennismaking heeft helaas lang op zich laten wachten, desalniettemin was de verbondenheid bij onze eerste ontmoeting aanwezig. Naar mijn beleving zaten we direct op dezelfde golflengte wat betreft de te behandelen onderwerpen.”

3) Welke thema’s zijn er aan bod gekomen? Zijn er gaandeweg nieuwe items op de agenda geraakt?

“Voorafgaand hebben we geen onderwerpen besproken of een ‘plan’ uitgewerkt, onze ontmoeting was eerder spontaan. Tijdens dit gesprek zijn mijn mentor en ik al snel tot de conclusie gekomen dat het bepalen van een duidelijk visie en strategie binnen de organisatie noodzakelijk is. Vermits ZDP een bedrijf in volle groei is en wij nog vaak zoekende zijn, durft dit bij ons wel eens op de achtergrond belanden.”

Kristoff Wienen4) Hoe verliepen de contactmomenten concreet?

“Het eerste contact was eerder informeel tijdens een verkennende lunchmeeting. Vermits er dadelijk een ‘klik’ was tussen ons, hebben we al snel een 2de ontmoeting vastgelegd op de bedrijfssite van mijn mentor. De 3de ontmoeting was in de nieuwe kantoren van ZDP. Belangrijk vind ik het om telkens een onderwerp of een doelstelling te definiëren waarop 1 of beide partijen zich kunnen voorbereiden. Zo kunnen de contactmomenten zo efficiënt mogelijk benut worden.”

5) Wat is de beste tip die je op zak hebt gestoken?

“Dat het loont om duidelijke keuzes te durven maken. Deze leuze zal mij nog lang bijblijven. Ik heb het eerder mogen horen van de beste mentor die ik mij kan voorstellen, mijn moeder. Het is duidelijk dat de vastberadenheid die Rosaline Wijnen op dit vlak had, ook haar een duidelijk voordeel heeft opgebracht.”

6) Plan je een soortgelijk vervolgtraject, waarbij je om raad zal vragen van ervaren bedrijfsleiders?

“Zoals eerder reeds gemeld ben ik steeds op zoek naar een ‘goede sparringpartner’ om zowel onze organisatie als mij persoonlijk naar een hoger niveau te tillen. Ik kan dit iedereen aanraden, dit is een enorme verrijking. Belangrijk is wel dat je jezelf open stelt voor elkaar, hierdoor kan je het meeste van elkaar leren. Naar mijn beleving gaan wij elkaar zeker nog blijven zien en zal ik in de toekomst ook elke kans blijven grijpen om van anderen te kunnen leren.”

Rosaline Wijnen, Wijze Mentor:

1. Hoe verliep de eerste kennismaking?

Rosaline Wijnen: “Tijdens de speeddate had ik meteen het gevoel met welke mentees ik op weg zou willen gaan. Met sommigen was ‘de klik’ er meteen, met anderen zal die er waarschijnlijk nooit komen! In het gesprek met Kristoff viel me dadelijk zijn passie, zijn gedrevenheid op. Aangezien Passie één van de 3 P’s van ABN is, trok me dit al dadelijk aan! Je voelt heel goed aan dat Kristoff heel leergierig is en dat hij voor veel openstaat. Ik had dus wel het gevoel dat ik hem iets kon bijbrengen. Vooral over het vormen van de juiste strategie en de implementatie hiervan.”

2. Wat vond je belangrijk om over te brengen aan de mentee?

“Dat kiezen altijd winnen is. Vanuit onze conditionering is het meestal andersom; we denken dat kiezen verliezen is; niks is minder waar. De sterkste bedrijven zijn deze die meer ‘neen’ zeggen dan ‘ja’ op een opportuniteit. Opportuniteiten dienen steeds 1 op 1 gecheckt te worden aan de basisstrategie van de onderneming.”

Rosaline Wijnen3. Welke raad wil je meegeven aan jonge ondernemers?

“Begrijpen waarom je ondernemer bent geworden is zowat het belangrijkste om bewust van te worden. Het is die kernkracht die je dagelijks dient af te toetsen met de realiteit. Het verschil tussen beiden dien je uiteraard zo klein mogelijk te houden. Ondernemerschap en management zijn 2 verschillende werelden. Een ondernemer voelt opportuniteiten van nature sneller aan, maar moet beseffen dat zonder management deze moeilijk in de praktijk worden gezet. Soms moet je als ondernemer op de kantlijn durven wandelen. Falen zal daar sowieso bij horen. Als je te weinig faalt, ben je als ondernemer waarschijnlijk te voorzichtig bezig en zal een echter doorbraak uitblijven.”