Om de economie draaiende te houden en de jobaanbiedingen in te vullen, zijn alle helpende handen meer dan welkom. Een extra inspanning is nodig om zij die momenteel moeilijk aan de bak geraken, toch te activeren in het arbeidscircuit. Zoals mensen met een arbeidsbeperking. Om hun integratie te vergemakkelijken, stelden afgelopen donderdag tijdens DUOday honderden werkgevers een stageplaats ter beschikking aan werkzoekenden met een medische, fysieke, verstandelijke of psychische beperking.

Werkgevers die een divers arbeidsbeleid in hun organisatie willen introduceren én verwoed op zoek zijn naar talenten om jobs in te vullen, doen er goed aan een beetje dieper te vissen dan de eerste laag van de traditionele vijver waaruit ze doorgaans rekruteren. Tijdens DUOday, een jaarlijkse stagedag voor mensen met een arbeidsbeperking, is het de bedoeling dat werkgevers het enorme potentieel van deze doelgroep leren ontdekken. “De werkzaamheidsgraad van mensen met een arbeidsbeperking schommelt rond 40 procent, terwijl dat bij de rest 70 procent bedraagt”, zegt Wannes Marivoet van vzw GTB, dat de DUOday organiseert. “Er staat dus nog zeer veel onbenut potentieel te popelen aan de zijlijn van de arbeidsmarkt. In de afgelopen jaren zijn er diverse initiatieven geïntroduceerd om net die doelgroep blijvend of opnieuw bij het arbeidsproces te betrekken. Functiecreatie is er daar één van.”

Werkdruk
Functiecreatie is een methode waarbij een bedrijf het takenpakket van bepaalde werknemers onder de loep neemt om de kerntaken aan te duiden. De overige taken worden na overleg uit het pakket gehaald en samengevoegd tot functies op maat van mensen die nu moeilijker de weg vinden naar een job. “Op die manier kan je als werkgever een nieuwe arbeidsmarkt aanboren, kan je het hoger geschoolde personeel efficiënter inzetten en misschien ook hun werkdruk verlagen”, aldus nog Wannes Marivoet.

Ikea Hasselt
Wie je daar niet van moet overtuigen is David Loozen van Ikea Hasselt. “Wij vinden het belangrijk om deze mensen een kans te geven om het bedrijfsleven beter te leren kennen. We bekijken DUOday als een soort snuffelstage, waarbij de deelnemers met specifieke facetten van ons bedrijf geconfronteerd worden. Zo kunnen ze ontdekken of deze sector iets voor hen is. We hebben telkens een medewerker van ons vrijgemaakt om onze gasten intensief te begeleiden. Zo hadden we donderdag een duo in de logistiek, eentje in het restaurant en een derde duo op de klantendienst. We vinden het belangrijk om dat deze doelgroep zich een juist beeld kan vormen en zich zo kan oriënteren voor de toekomst. Is het niet bij ons, dan kunnen ze later misschien als vaste werknemer terecht bij een andere onderneming die deze dienstverlening aanbiedt.”