Vrouwen vinden zichzelf efficiëntere ondernemers

9 op 10 vrouwelijke ondernemers vindt zelf dat vrouwen op een ‘andere’ manier ondernemen dan mannen. Vrouwen zeggen te ondernemen met meer inlevingsvermogen (28%), meer efficiëntie (26%) én meer creativiteit (13%). Dit laatste komt vooral omdat ze – méér dan mannen – tegen vooroordelen moeten opboksen. Dat blijkt uit een bevraging van mabizz, het netwerk voor vrouwelijke ondernemers van Unizo-Limburg.

Winnaressen van de voorbij Livia Awards.

Opvallend is ook wel dat 8 op 10 van de vrouwelijke ondernemers zegt opleidingen te volgen en zich bij te scholen. Voor netwerken maken vrouwelijke ondernemers dan weer minder tijd: slechts 6 op 10 zegt naar netwerkactiviteiten te gaan. Tijdsgebrek (47%) is een reden om het niet te doen. Maar vrouwelijke ondernemers twijfelen ook meer aan hun capaciteiten om te netwerken: 3 op 10 geeft aan dat netwerken niet hun sterkste eigenschap als ondernemer is en nog eens 20% geeft aan dat ze het eigenlijk niet graag doen.

“Voor vrouwen is trouwens de mix van netwerken én inhoud én een leuke sfeer van groot belang”, zegt Els huysman, coördinator van de doelgroepwerking bij Unizo-Limburg. “Meer dan voor mannen, stellen we vast. Mannelijke ondernemers komen makkelijker buiten om alleen maar te netwerken. Vrouwelijke ondernemers willen meer de diverse voordelen combineren.”

mabizz doet trouwens een oproep naar vrouwelijke ondernemers om zich kandidaat te stellen voor de Livia Award. Wie de opvolgster wil worden van Hilde Rutten (Berghoff Belgium) kan voor het inschrijvingsformulier klikken op deze link.