Vos Added Logistics nv in Genk heeft de Wet op de Continuïteit van de Ondernemingen (WCO, de opvolger van het gerechtelijk akkoord) overleefd. “Het WCO-traject heeft ons de kans gegeven de schulden te herschikken en de ademruimte te vinden die we nodig hadden om orde op zaken te stellen,” zegt business unit manager Marc Guldentops. “Hoewel we nog heel spaarzaam moeten zijn, mogen we gerust stellen dat het terug goed gaat. Alle kaarten liggen goed om deze mindere periode achter ons te laten, want we hebben op een dunne koord gebalanceerd.” De voornaamste reden voor de problemen was de sluiting van een fabriek door hun belangrijkste klant. “Rodea had een fabriek in Italië, waar we al 15 tot 20 jaar ongeveer hetzelfde volume voor deden,” legt Guldentops uit. “Omdat hun klanten naar het voormalige Oostblok zijn uitgeweken, hebben ze hun vestiging dicht gedaan, wat voor ons een omzetverlies van 25% betekende. Reken daar nog de andere gevolgen van de crisis bij, en het kwaad was snel geschied.”

Intussen heeft Vos het aanbod op punt gesteld. “Er is meer geografische spreiding en onze specialisatie hebben we verfijnd. We doen nu ook moeilijkere opdrachten in intermodaal vloeistoftransport voor de chemiesector, zoals treinverkeer. En we stellen ons nog meer flexibel op. Een opdracht om 20u ’s avonds is geen probleem.”

Vos Added Logistics mikt op hetzelfde resultaat als in 2009 (9,6 miljoen euro) en kijkt vooruit. “Mogelijk gaan we samenwerken met een stevige partner die aanvullende diensten verleent, maar meer kunnen we daar nog niet over kwijt,” zo klinkt het. “We zijn dus nog lang niet dood. Misschien pech voor de concurrenten die dachten een koopje te kunnen doen (lacht).”

Het bedrijf gaat wel de identiteit en het logo veranderen, aangezien er nog teveel verwarring is met Vos Logistics, het Nederlandse bedrijf waartoe Vos Added Logistics nv behoorde tot 2007.