Op initiatief van Unizo-Limburg heeft gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt de derde vrijdag van november voortaan uitgeroepen tot de Dag van de Ondernemer. De lancering vond plaats in de kantoren van Mathieu Gijbels in Opglabbeek.

Het is de bedoeling dat deze Dag van de Ondernemer een traditie wordt, waarop organisaties en instellingen initiatieven en acties opzetten rond ondernemerschap, aldus Karel Van Eetvelt: “Vandaag bestaat een ‘dag’ voor zowat alles: de Dag van de Jeugdbeweging, de Dag van de Klant, Secretaressedag… Vreemd genoeg bestaat er nog geen ‘Dag van de Ondernemer’. Nochtans is het economische en maatschappelijk belang van ondernemers onmiskenbaar. Hun ondernemerschap én hun verantwoordelijkheidszin vertalen zich in duizenden jobs en via hun activiteiten zwengelen ze de economie mee aan. Het is niet meer dan terecht dat eenmaal per jaar hun doorzetting en hun veerkracht in de schijnwerpers staan.”

Mathi CampagneDe derde vrijdag van november is niet toevallig gekozen. Elke derde week van november vindt de ‘Global Entrepreneurship Week’ plaats. Een week waarop wereldwijd campagne wordt gevoerd om ondernemerschap te promoten. Het Feest van de Ondernemer, het jaarlijkse ledenfeest van Unizo-Limburg dat ook op de Dag van de Ondernemer plaatsvindt, moet de apotheose van de eerste editie worden.

Dit jaar figureerden ook 12 prominente Limburgse ondernemers in een campagne die als thema ‘Ondernemen zit in je vel’ meekreeg. Zij lieten zich elk fotograferen met een tattoo die symbool staat voor de Dag van de Ondernemer. Daarbij ook Mathi Gijbels, die het pleidooi voor ondernemerschap ten volle ondersteunt (foto). “Ondernemen is voor mij berekende risico’s nemen en vooruit denken. Door hard te werken de problemen van je afschudden en telkens trachten beter te doen. Mensen die ondernemen mogen daar best veel respect voor krijgen, want een evidentie is het allerminst.”