Koen Beulen van Houtmarkt Beulen in Hasselt heeft een droom. Als één van de maatregelen om de eigen regio te versterken, roept hij zijn collega-ondernemers, en alle andere Limburgers, op om zoveel mogelijk Limburgse producten en diensten aan te kopen. “Zeg maar een mini-SALK, waar iedereen een concrete steen aan kan bijdragen,” zegt hij.

“Natuurlijk moeten de grote problemen van Limburg, zoals bijvoorbeeld de gebrekkige infrastructuur, worden aangepakt. Maar dat speelt zich toch voor een stuk boven onze hoofden af. Als iedereen zoveel mogelijk Limburgs aankoopt, dan zorgen voor we voor een versterking van het economisch weefsel. Hier kan iedereen aan meewerken. Ik roep alle ondernemers op om goed na te gaan of ze bepaalde producten of diensten uit Limburg, of tenminste uit de regio rond Limburg, kunnen betrekken. Misschien zijn die een fractie duurder. Maar dat kan mogelijk gecompenseerd worden door transport- of andere voordelen. Ik begrijp ook wel dat dat niet altijd mogelijk is. Maar als we het niet onderzoeken, gebeurt er niets. Op deze manier zorgen we voor lokale verankering en scheppen we lokale jobs.”

Om het idee uit te dragen, heeft Houtmarkt Beulen gezorgd voor een symbolische actie. Op de jaarlijkse beurs Bouwinnovatie staat op hun stand een houten fiets met een mand vol Limburgse producten: een jaarabonnement op Het Belang van Limburg, Maes Koffie, Ambiorix-schoenen, kaarsen van Spaas,… Wie het gewicht van de mand raadt, krijgt de producten thuis geleverd.