Atrado, een bedrijf uit Hasselt dat voornamelijk vertaaldiensten aanbiedt, is het slachtoffer geworden van hackers. Niet de server, maar de voice mail van de telefooncentrale van Atrado werd gekaapt. Zaakvoerder Stefan Vanluyten vond op zijn afrekening van Proximus vreemde telefoontjes terug, onder meer naar Azerbeidzjan. Het was Proximus zelf dat argwaan kreeg en daarop spontaan besloot om de internationale gesprekken van Atrato af te sluiten. “Omdat wij als vertaalbureau overal ter wereld medewerkers moeten consulteren, konden we snel vaststellen dat er iets niet in de haak was,” aldus de zaakvoerder. “Proximus had onze buitenlandse lijnen afgesloten uit veiligheidsoverwegingen. Terecht, want de vreemde buitenlandse gesprekskosten waren inderdaad door de hackers van onze voice mail gemaakt.”

Stefan VanluytenDe situatie dreigt Atrado flink wat geld te kosten. “Als ik de gesprekskosten optel bij de werkuren die de IT-diensten er aan besteed hebben, kost dit grapje me meer dan 2.000 euro,” zegt Stefan Vanluyten. “Bij Proximus overweegt men een commerciële geste, maar het grootste gedeelte ben ik sowieso kwijt. Men zegt namelijk dat het onze verantwoordelijkheid is om de telefooncentrale te beveiligen. Dat klopt ook en dat gebeurt met een paswoord. Echter, nazicht leert dat mijn leverancier van de centrale 4 keer 0 en 1234 als paswoorden had ingesteld. Tja, logisch dan dat er kon ingebroken worden … Waarom dit bericht? Misschien kan het een tip zijn voor collega-ondernemers om bij hun IT-partner de instellingen van hun voice mail op de telefooncentrale te laten onderzoeken.” Vanluyten heeft alvast een proces verbaal laten opstellen.