“Als je op lange termijn zaken wil doen in andere landen, moet je mensen van ginds ook naar je bedrijf halen. Culturele invloeden hebben een onmiskenbare invloed over hoe je zaken doet. Dat geldt zelfs voor een buurland als België of Vlaanderen als regio”, zegt directeur-eigenaar Sebastiaan Sanders (37) van meubelfabrikant Leolux uit Venlo. Hij is de derde Nederlander in de reeks Bruggen Bouwen, die naar aanleiding van het JCI-event in Kanne, de zakelijke banden tussen Nederlands en Belgisch Limburg wil versterken.

Familiebedrijf Leolux heeft in tachtig jaar een stevige reputatie opgebouwd in de sector van kwalitatieve, gestoffeerde meubelen. Naast een fabriek in Venlo is er ook een productie-eenheid in Hongarije. “In België vertegenwoordigen diverse dealers ons merk”, vertelt Sanders.

“Belgen zitten anders in hun stoel. De meubels met een hogere rug en extra steun doen het er beter dan bij ons in Nederland. Ook op vlak van ondernemen is er enig verschil. Informeler en met lekkere drank en hapjes. De gewoonten zijn anders.”

Sanders wijst op een valkuil die je niet meteen zou verwachten: de taal. “Wij verwachten dat die hetzelfde is, maar niet dus. Sommige woorden zijn anders en daar moet je -zeker online- rekening mee houden. Belgen spreken over een zetel, wij over een bank. Een sofa gebruiken wij ook niet meteen. De taalverschillen zijn heel subtiel, maar maken wel een verschil. Zeker als je zoektermen moet instellen. Daar sta je niet bij stil. Eigenlijk zijn wij met Chinezen bewuster bezig met taal dan met onze zuiderburen”, lacht Sanders.