Vervangbare leveranciers Ford moeten kinkloppen

Er komt beetje bij beetje meer duidelijkheid over de voorwaarden die de personeelsleden zullen krijgen van andere Ford-leveranciers dan de grote 4. Ford heeft een plan uitgedokterd om waar nodig aan tafel te gaan met de ‘key-suppliers’, met name de bedrijven waar Ford van afhankelijk is voor de continuïteit van de productie. Deze lijst werd al veel langer opgesteld. De directies van deze bedrijven zoeken nu naar een goede regeling voor hun werknemers die getroffen zullen worden als Ford eind 2014 de deuren sluit. De autobouwer gluurt intussen mee over de schouder.

ISSS poetstBij een aantal andere bedrijven, die voor Ford makkelijker vervangbaar zijn, moeten ze hun eigen boontjes doppen. Zoals bij schoonmaakbedrijf ISS. Nadat het personeel daar maandag in staking was gegaan, omdat een sociaal plan zoals dat van Ford onbespreekbaar was, is er dinsdag de belofte van de ISS-directie gekomen om alle 29 werknemers een andere job te geven als Ford Genk sluit. Het akkoord hierover kwam iets voor 22 uur op papier toe bij de werknemers, waarna het werk door de nachtploeg werd hervat. In de komende dagen worden dan de voorwaarden verder ingevuld.

Intussen is de toestand bij Ford zelf en de grote toeleveranciers genormaliseerd. De neen-stemmers hebben zich schijnbaar verzoend met de democratie. De vakbonden zijn nog druk in de weer om te antwoorden op individuele vragen van de werknemers. Het meest besproken item is nog steeds de verhouding tussen de bruto en nettopremie. De bonden zijn vastberaden om bij de regering aan te dringen om het verschil voor Ford-werknemers te verkleinen.

Ford heeft overigens bekendgemaakt dat het sociaal plan voor de fabriek in Genk 580 miljoen euro zal kosten. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag als de besparing die Ford volgens analisten op één jaar tijd zal realiseren als de Genkse fabriek dicht is.