Vorige week woensdag brachten we op deze website verslag uit over het financiële resultaat van de Koninklijke BAM Groep, de moedermaatschappij van Betonac in Sint-Truiden. Daarbij werd een zwaar verlies van bijna 100 miljoen euro aangekondigd.

Maar nu blijkt dat het persbericht dat ons werd toegezonden vals was! Een onbekende heeft volledig in dezelfde stijl als de échte persberichten van BAM Groep (briefhoofd, lettertype, signatuur, rubriekindeling, lay-out,…) totaal verkeerde cijfers verspreid. Hierbij werd ook het e-mailadres van de BAM Groep gebruikt en als contactpersoon de officiële woordvoerder van het beursgenoteerde bedrijf vermeld. Behalve de invulling van de cijfertjes, die overigens ook zeer gedetailleerd was volgens alle mogelijke afdelingen en dochterbedrijven van de groep, kon het echte niet van het valse onderscheiden worden.

Omdat de Nederlandse beursanalisten tijdig van deze praktijk op de hoogte waren gebracht, ondervond de koers van het aandeel geen negatieve gevolgen. Er werd dus geen nationale rel ontketend, hoewel het toch wel een zeer ernstig geval van misleiding betreft. Voor zover bekend is dit nooit vertoond, laat staan voor een grote, beursgenoteerde onderneming. BAM wist echter nog niet of het al dan niet naar het gerecht zou stappen om een klacht in te dienen tegen onbekenden.

Ons door Betonac attent gemaakt op het overnemen van de verkeerde cijfers, dienen we ter correctie te vermelden dat BAM afgelopen jaar een nettowinst boekte van 15 miljoen euro, zowat de helft van het jaar voordien. De omzet daalde evenwel met 8 procent naar 7,6 miljard euro. Voor 2011 wordt gerekend op een nettowinst van maar liefst 120 miljoen euro. Het aandeel steeg overigens door het (juiste) nieuws met 5,5 procent.

Wat wel klopte in onze vorige berichtgeving (en dus ook bij de vervalser) is dat Betonac en de andere Belgische bedrijven van de BAM Groep het meer dan uitstekend hebben gedaan. Ze behaalden een opbrengst van 812 miljoen euro en een resultaat van 31,1 miljoen euro.

Lees hier het vervalste persbericht: Vals Persbericht

Lees hier het correcte persbericht: Correct Persbericht