De Polsslag Ondernemend Limburg, een vertrouwensindicator die Unizo en VKW Limburg opstellen op basis van een enquête bij Limburgse ondernemers en bedrijfsleiders, blijft op recordkoers. Vooral de tewerkstelling en de investeringen zien ze sterker toenemen dan ooit.

De totaalscore voor het komende kwartaal loopt lichtjes terug, maar daarmee staat de POL op het tweede hoogste niveau ooit. De lichte tempering wordt veroorzaakt door de evaluatie van het voorbije kwartaal, waarin de omzet en de exportactiviteiten een beetje achteruit gingen. Ook de retail kent een moeilijke periode. Het uitblijven van de lente wordt als één van de oorzaken naar voor geschoven.

Maar toch overheerst de euforie. De tewerkstelling en investeringen noteren op recordniveau.
Gekeken naar bedrijfsgrootte lijken voor vooral de kmo’s in de juiste flow te zitten. Zij verstevigden de evaluatie van het voorbije kwartaal en doen de vooruitzichten verder stijgen.

Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg: “De Limburgse economie blijft het goed doen. Het voorbije kwartaal was net iets minder dan het vorige. De niet aflatende winter, die op veel bedrijven en sectoren een grotere impact heeft dan men op het eerst zicht zou denken, speelde hierin mogelijk mee. Maar de vooruitzichten blijven historisch hoog. De Limburgse bedrijven laten zich duidelijk niet uit het lood slaan. Ook niet door de onder druk staande internationale vrijhandel, een evolutie die ons toch zorgen baart. Zij blijven volop aanwerven en investeren.”

Big Spenders
Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg vult aan: “Er wordt wel eens gezegd: ‘Je moet het dak herstellen als de zon schijnt’. Daarmee wordt bedoeld dat je moet investeren op momenten dat de economie goed draait. Welnu, onze economie trekt weer aan, het ondernemersvertrouwen blijft op hoog niveau en ondernemers durven terug investeren. We vragen aan de overheid om met gezond verstand en doelgericht mee te gaan in die gunstige flow en ook te investeren. Wij blijven dromen van een overheid die haar uitgaven plant als een goede ondernemer. Want als ‘big spender’ uitgaven doen met andermans centen is makkelijk. Maar als je dat doet met je eigen centen, dan denk je er net iets beter en kritischer over na. En dat weten onze ondernemers als geen ander….”