De Limburgse autogroep Delorge, gekend als dealer van merken als Audi, VW, Seat en Skoda, neemt de groep Van Osch over, die in Limburg de merken BMW en Mini verdeelt. Meer specifiek is het de holding van ondernemer Peter Guelinckx, met name de Limburgse groep Automotive & Mobility Invest, die de deal heeft beklonken. Het is de eerste keer op Europees, misschien zelfs wereldniveau, dat merken als BMW en Audi onder dezelfde eigendomsstructuur komen. Samen vormen ze een groep met een omzet van 230 miljoen euro. “Beide bedrijven passen qua filosofie perfect bij elkaar”, zeggen Peter Guelinckx en Leo van Osch. “Maar de moederhuizen overtuigen was verre van gemakkelijk.”

BMW en Audi: het zijn de eeuwige concurrenten. Een fusie leek tot nu utopisch, maar de Limburgse autobedrijven Delorge en van Osch bewijzen dat het wel kan. Bedrijfsleider Leo Van Osch was al enige tijd op zoek naar opvolging voor zijn onderneming. Die vond hij niet bij een andere BMW-dealer, maar dus wel bij Delorge. “Er waren wel kandidaten binnen het eigen merk, maar de overname door Automotive & Mobility Invest (Groep Delorge) bood meer toekomstperspectief”, aldus Leo van Osch.

Verwantschap

“Wij zaten vrij snel op dezelfde golflengte”, zegt CEO Peter Guelinckx van Automotive & Mobility Invest. “Ook op het vlak van bedrijfs-DNA als qua bedrijfsfilosofie klikte het meteen. Leo van Osch is altijd al een ondernemer geweest met durf en lef. Bovendien was er de affiniteit met het merk. BMW is fantastisch. Ik heb er in mijn jeugd posters van aan de muur gehad.”

Voor de klanten van beide groepen zal er weinig of niets veranderen. Alle merken behouden hun eigen identiteit en de fysieke scheiding blijft. Je zal geen BMW’s zien in een showroom van Audi en omgekeerd. “Natuurlijk zien we wel wat synergieën”, zegt Peter Guelinckx. “Maar tussen alles wat in contact komt met de klant, wordt een Berlijnse muur opgetrokken. Ook op vlak van investeringen zijn er mogelijkheden om samen te werken. Zo wordt er momenteel gedacht aan de bouw van een gezamenlijk logistiek centrum en worden ook in de vestigingen in Halen en Tienen investeringen gepland in de showrooms van BMW Van Osch. Voor het personeel zien we vooral meer doorgroeimogelijkheden.”

De nieuwe groep onder Automotive & Mobility Invest telt dus een omzet van 230 miljoen euro, 335 werknemers en de jaarlijkse verkoop van 7.600 nieuwe en tweedehands auto’s. Samen bedienen de merken ruim de helft van de leasemarkt.