Verkoop van Genkse Fords daalt 17 procent

De verkoop van de Ford S-Max en Galaxy, lange tijd de sterkhouders van de Genkse Ford-fabriek, is in oktober dramatisch gedaald. De verkoop van de S-Max daalde met maar liefst 31 procent tot 2400 exemplaren per maand, die van de Galaxy met 26 procent tot 1700 stuks. Tot nu toe leken de deze modellen redelijk stand te houden onder het geweld van de crisis. Het was vooral de verkoop van de Mondeo die het voorbije jaar klappen kreeg. Maar nu smelten dus ook de cijfers van de populaire monovolumewagens met zeven zitplaatsen als sneeuw voor de zon.

In totaal werden er vorige maand 9.800 voertuigen verkocht die in Genk werden geproduceerd, een daling met 17 procent ten opzichte van oktober vorig jaar. In de eerste tien maanden van 2012 bedroeg de daling van de verkoop van de Genkse Fords 11 procent. Eerder had Ford de productie voor dit jaar geraamd op 139.000 exemplaren, maar het is niet duidelijk of dat ook gehaald wordt. Tegenover 178.000 vorig jaar, is dat een daling met 22 procent.

Dopdagen
De verkoopcijfers voor de eerste tien maanden van het jaar doen vragen rijzen over de komende twee jaar. Zoals bekend wil Ford zowel in 2013 als in 2014 auto’s produceren in Genk, maar het is niet onwaarschijnlijk dat dit volgend jaar ook gepaard gaat met een groot aantal stempeldagen. Dit jaar zijn er dat ongeveer 90.

Het zijn trouwens niet alleen de modellen die in Genk geproduceerd worden die Ford voor problemen stellen. De eerste tien maanden van het jaar verkocht Ford in de 19 traditionele markten ongeveer 950.000 auto’s, wat 12 procent minder is dan vorig jaar. De Europese auto-industrie deed het sinds 1994 nooit zo slecht.

Oktober was voor Ford Europa niet over de hele lijn slecht. In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop met 11 procent, in Rusland zelfs met 12,6 procent. In heel Europa is Ford het tweede grootste automerk.