De verkoop van de Ford Mondeo is de eerste negen maanden van dit jaar in de 19 belangrijkste markten met 14,6 procent gedaald tegenover dezelfde periode van vorig jaar. De productie van de Mondeo is inmiddels teruggebracht naar 525 exemplaren per dag.

In totaal werden er in de 19 belangrijkste afzetmarkten van Ford in Europa tijdens de eerste negen maanden van het jaar 122.400 exemplaren van de Mondeo, S-Max en Galaxy in het verkeer gebracht. Dat was een daling met 3,5 procent ten opzichte van 2010.
Het was de eerste negen maanden van dit jaar vooral de verkoop van de Mondeo die klappen kreeg. In totaal werden tot en met september van het lopende jaar 64.400 Mondeo’s verkocht, een daling met 14,6 procent ten opzichte van de de eerste negen maanden van 2010. In de maand september was de daling zelfs dramatisch. In september werden 31,6 procent minder Mondeo’s ingeschreven.

Engeland
Woordvoerder Jo Declercq van Ford heeft niet meteen een verklaring voor de daling in september, maar wel voor de daling in de eerste negen maanden van het jaar. “Die daling is vooral toe te schrijven met een wijziging van onze verkooppolitiek in Engeland, traditioneel een belangrijk Mondeo-land. In Engeland worden van oudsher grote kortingen toegekend aan vlootbeheerders, met alle gevolgen vandien voor de rendabiliteit. Men wil daar in Engeland van af en de rendabiliteit verhogen. Het heeft geen zin om auto’s te verkopen waar je weinig aan verdient.”

In Engeland daalde de verkoop ten gevolge van die nieuwe politiek de eerste negen maanden met ruim 8.000 exemplaren. In andere landen stijgt de verkoop dan weer. In Duitsland werden 2.000 Mondeo’s meer verkocht en in België steeg de verkoop met 10 procent. Bovendien zitten belangrijke nieuwe markten zoals Turkije niet in die lijst van 19 traditionele markten.

Gelukkig kon de daling van de verkoop van de Mondeo grotendeels gecompenseerd worden door de stijging van de verkoop van de twee ruimtewagens S-Max en Galaxy. In totaal werden er van beide modellen 57.000 auto’s verkocht, een stijging met 10,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Ford verwacht de productie dit jaar te handhaven op het niveau van vorig jaar.

Productie

De daling van de verkoop van de Mondeo heeft inmiddels ook zijn impact op de dagelijkse productie. Zo werd de productie van van Mondeo zopas van 575 exemplaren per dag teruggebracht naar 525 per dag. Tegelijkertijd werd de productie van de S-Max en Galaxy verhoogd van 425 naar 475 exemplaren per dag. De dagelijkse productie blijft gehandhaafd op 1.000 auto’s per dag.

De verschuiving van de productie heeft naar verluidt ook concrete gevolgen in de fabriek. De S-Max en Galaxy zijn een stuk complexer dan de Mondeo, met andere woorden dat zijn auto’s waar meer werk aan is. De verschuiving van de productie van de Mondeo naar de S-Max en Galaxy zou aan de lijn voor meer werkdruk zorgen.