Wie op dinsdag 24 oktober op de brug over het Albertkanaal in Kanne gaat deelnemen aan het grensoverschrijdende netwerkevent Bruggen Bouwen, moet zeker zijn naamkaartjes niet vergeten. “Aan dat van een Nederlander kan je onmiddellijk zien wie in het bedrijf de leiding in handen heeft”, zegt Marc Warson, CEO van Warsco Units (Genk/Zutendaal), een onderneming die al geruime tijd succesvol zaken doet aan beide zijden van de grens.

Warsco Units is een familiebedrijf dat al ruim 40 jaar tot de kroonjuwelen van de Belgisch-Limburgse maakindustrie behoort. De firma bouwt, plaatst, verhuurt en verkoopt tijdelijke en (semi-)permanente accommodaties zoals kantoren, schoolgebouwen en werfinrichtingen.

In Nederland heeft Warsco Units een voet aan de grond in Ravenstein bij Oss, waardoor het zakendoen bij de noorderburen geen geheimen heeft voor Marc Warson. “Alles begint met koffie en het geven van een naamkaartje aan iedereen met wie je samenzit”, zegt hij. “In besprekingen merk je duidelijk wie de leidinggevende tegenover de andere aanwezigen is. In België zal dit niet uitdrukkelijk duidelijk gemaakt worden.”

Gepolst naar andere verschillen, wijst de baas van Warsco op de andere benamingen en technische aspecten. “Op vlak van isolatie spreken wij in België van U-waardes en in Nederland spreken ze van RC-waardes. Een U-waarde ligt tussen 0,1 en 0,5 en is hoe lager hoe beter. Een RC- waarde situeert zich tussen 5 en 10 en is beter naarmate de stijging. Als je dit verkeerd gebruikt, kom je natuurlijk als incompetent en met een laagwaardig product over.”

En hij besluit: “Om het risico op cultuurverschillen te beperken schakel je best lokale mensen in om je zaken in Nederland te behartigen.”