De vakbonden zijn boos op Ikea omdat het transport vanuit het verdeelcentrum in Genk naar de winkels, gebeurt met goedkope Oost-Europese chauffeurs. De Zweedse meubelgigant zou wettelijk niets in de weg kunnen gelegd worden, onder meer omdat onze inspectiediensten geen bevoegdheid hebben op om te treden tegen chauffeurs met een Bulgaars of Slovaaks arbeidscontract. Toch zegt de vakbond BTB dat Ikea zich schuldig maakt aan arbeidsverdringing en uitbuiting van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. Die zouden maar 2,5 euro bruto verdienen. Daarmee zijn de lokale transporteurs meteen ook buitenspel gezet.

Niet alleen in Genk, maar ook in Nederlandse Oosterhout zouden er vooral Oost-Europese chauffeurs aan de slag zijn. De vakbonden hopen dat als de opdrachtgevers, zoals Ikea, met naam worden vernoemd, ze tot inkeer zullen komen. Ze zouden dan bij de volgende aanbesteding het respecteren van de lokale loon- en arbeidsvoorwaarden als een criterium kunnen toevoegen.