VCST, de Truiense producent van tandwielen en assen voor de voertuigenindustrie, gaat 60 miljoen euro investeren in al zijn vestigingen. Die investeringen zijn broodnodig, want in het orderboekje voor 2015 staat nu al voor 180 miljoen euro aan bestellingen. “We gaan een serieus tandje mogen bijsteken,” zegt topman Carlo Soors.

Carlo SoorsDe producent van auto-onderdelen in Sint-Truiden slaat zich goed door de crisis. Nadat de omzet in 2009 naar een dieptepunt van 92 miljoen euro was getuimeld, slaagde VCST er in 2011 in zijn omzet op te vijzelen tot 149 miljoen euro. “De heropleving van de economie was echter van korte duur,” legt Soors uit. “Halfweg 2012 is het weer beginnen slabakken.” VCST sloot het boekjaar 2012 af met een omzet van 142 miljoen euro en hoopt dit jaar een vergelijkbaar resultaat neer te zetten.

Voor de komende jaren verwacht Carlo Soors echter een forse groei. “We hebben nu al voor 180 miljoen euro aan opdrachten binnen voor het jaar 2015. Mensen van Ford zijn al komen kijken of we wel kunnen wat ze van ons vragen.” De groei van VCST zal de komende jaren vooral worden gerealiseerd in de nieuwe vestigingen (Roemenië en China). Dat gaat echter niet ten koste van Sint-Truiden. Bovendien zegt Carlo Soors dat hij wil onderzoeken hoe er meer productie naar Sint-Truiden kan komen. “Sint-Truiden blijft ons ontwikkelings- en kenniscentrum. Dankzij de vestigingen over de hele wereld zijn wij zeer flexibel. Als de kosten belangrijk zijn, kan productie in Roemenië, als het werk hoogtechnologisch en gespecialiseerd is, kan dat in Sint-Truiden.”