Een omzetgroei van ruim 30 procent in vijf jaar (tot 43,1 miljoen), het is een groeitraject waar de meeste bedrijven in deze tijden van crisis alleen maar jaloers op kunnen zijn. De kans dat u nog nooit een curryworst of cervela van Vanreusel Snacks hebt gegeten, is dan ook klein. “Ons geheim?”, zegt productiemanager Dirk Timmermans. “Wij zijn eigenlijk een ambachtelijke beenhouwerij gebleven, maar dan in ’t heel groot.”

Vanreusel TeamAls u de voorbije zomer een van de grote festivals hebt bezocht, of u gaat al wel eens naar een wedstrijd van KRC Genk of STVV, is de kans groot dat u de kleine of grote honger hebt gestild met een product dat bij Vanreusel in Hamont werd geproduceerd. Vanreusel belevert via de groothandel niet alleen ruim 5.000 frituren in ons land, maar staat ook op de spijskaart op de meeste festivals en evenementen. Elke dag worden 70 tot 100 ton aan snacks bij Vanreusel naar buiten gereden. Het zijn duizelingwekkende cijfers. Alleen al het meest populaire product, de curryworst, is goed voor meer dan 38 miljoen exemplaren per jaar.

Groei
Sinds kort produceert Vanreusel bovendien halalproducten, waarvoor trouwens een certifiëring moest ondergaan worden. Via groothandelaars worden deze snacks geëxporteerd naar Frankrijk en Duitsland, momenteel goed voor een kleine 5 procent van de omzet. Vanreusel is de voorbije jaren ook in andere segmenten fors gegroeid. Daarbij werd onder meer overgeschakeld naar een volcontinue productie met drie ploegen. “Wij stellen vast dat de traditionele frituur, ondanks concurrentie van kebabzaken en pizzeria’s, niets aan belang verloren heeft,” zegt Dirk Timmermans. “De frituur blijft de favoriete snack van de Belg.” Door de crisis gaan de mensen minder vaak op restaurant, maar vaker naar de frituur.

Momenteel heeft Vanreusel 138 mensen in dienst, aangevuld met een twintigtal tijdelijken.