De tien niet-erkende stakingsdagen bij SML, de voornaamste toeleverancier van Ford Genk, worden omgezet in 2 verlofdagen en 8 dagen van economische werkloosheid. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de voornaamste eis van de werknemers, waardoor woensdag de productie bij de toeleveringsbedrijven opnieuw op volle toeren zou moeten draaien.

Dinsdagmorgen was het vooral bij SML, de grootste toeleverancier van Ford, dat de bevoorrading stokte. De werknemers wilden niet aan de slag tot er duidelijkheid was over de tien (inclusief dinsdag) dagen dat er niet was gewerkt, en ze geen enkele vorm van vergoeding hadden ontvangen.

Hasan DuzgunVoorschot
“We zijn er bij de bemiddelaar in Brussel in geslaagd om deze dagen te laten omzetten in 2 verlofdagen en 8 dagen van economische werkloosheid, aangevuld met een toeslag van 12,5 euro door SML voor deze 8 dagen,” zegt Hasan Düzgün, de hoofdafgevaardigde van het ACLVB (foto). “De voorwaarde is wel dat we woensdag aan de slag gaan. Als er ook de rest van de week nog wordt gewerkt bij SML (23, 24 en 25 januari) zal de directie bovendien een voorschot van 250 euro betalen aan alle werknemers van het bedrijf,” vertelt Düzgün.

De beslissing is een doorbraak in het Ford-dossier. Het valt immers te verwachten dat ook voor de andere toeleveringsbedrijven, waarmee later in de week wordt vergaderd in Brussel, een gelijkaardige regeling zal worden uitgewerkt. In dat geval is de weg vrij voor de productie op volle kracht, zowel bij de toeleveringsbedrijven als bij Ford Genk. Ook het zogenaamde actiecomité heeft gezegd dat de bereidheid om te werken er is, maar de niet-betaalde dagen het voornaamste struikelblok vormden. Bij deze staan de neuzen (voorlopig) opnieuw in dezelfde richting.