Unizo van eventbureau naar adviesbureau

Alle werkgeversorganisaties krijgen wel eens te horen dat ze meer bezig zijn met de organisatie van infosessies, recepties, feesten en reizen dan met de individuele bekommernissen van hun leden. Unizo Limburg neemt die kritiek ter harte en zal voortaan de klemtoon leggen op adviesverlening. Dat zeggen voorzitter Geert Lambrechts en gedelegeerd bestuurder Bart Lodewyckx naar aanleiding van de Dag van de Ondernemer en het Feest van de Ondernemer, die vrijdag plaatsvonden.

“Ons jaarlijks Feest van de Ondernemer was opnieuw een groot succes, wat bewijst dat er wel degelijk behoefte is aan informele ontmoetingsmomenten waarop ondernemers hun zakelijk netwerk kunnen uitbreiden en onderhouden,” aldus Bart Lodewyckx. “We moeten deze evenementen dan ook blijven doen, maar in de toekomst gaan we de frequentie wel verminderen. We willen immers, nog veel meer dan voorheen, onze tijd en energie stoppen in de gerichte adviesverlening aan ondernemers.”

lodewijckx-en-lambrechts-194x300Unizo Limburg heeft de noodzaak hiervan ondervonden tijdens honderden ledenbezoeken die de afgelopen maanden werden afgelegd. “Met onze events bereiken we telkens dezelfde mensen, terwijl heel veel anderen de concrete behoefte aan ondersteuning aangeven,” aldus nog Lodewyckx. “Niet op het vlak van hun corebusiness, want die kennen ze als geen ander, maar wel voor alles wat erbij komt kijken, zoals hr, marketing, financiering, digitalisering, enzovoort.”

Unizo Limburg wil op diverse manieren hierin tegemoet komen. “Leden kunnen terecht bij onze lokale afdelingen, die een doorverwijsfunctie hebben,” legt Geert Lambrechts uit. “Daarnaast wordt onze adviesdienst in Hasselt fors uitgebreid. Per jaar behandelen we daar nu al zo’n 1.600 vragen. We hebben verder diverse trajecten uitgewerkt, waarbij we nog een stapje verder gaan. Tientallen kmo’s kunnen aan interessante tarieven (o.a. dankzij SALK-middelen) een intensieve begeleiding krijgen door experts. Dit op alle kantelmomenten in het bestaan van de onderneming, bijvoorbeeld om een zaak te starten, om financiering rond te krijgen, om de groei te verwezenlijken, enzovoort.”

Unizo Limburg heeft de hele organisatie aangepast om de focus te verleggen naar deze advisering en begeleiding. “Een ingrijpende oefening, die inhoudt dat onze eigen medewerkers vooral als luisterend oor, klankbord en sparringpartner moeten dienen. We zijn ervan overtuigd dat we zo het verschil kunnen maken,” besluit Lambrechts.