Precies over een jaar worden er nieuwe Europese regels van kracht die moeten vermijden dat de privacy van uw medewerkers, klanten, bezoekers of leveranciers wordt geschonden. Om boetes te vermijden, hebben KMO’s dus nog een jaar de tijd om zich in regel te stellen. Maar, zo blijkt uit een onderzoek van Unizo, maar liefst 84% van alle kmo’s is totaal niet op de hoogte van de nieuwe privacybepalingen. “We moeten dus dringend een stevige tand bijsteken om ondernemers te informeren en te sensibiliseren”, aldus Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg.

Pas als iedereen op de hoogte is en toch de regels aan de laars lapt, kan de Privacycommissie sancties opleggen, vindt Lodewyckx. Hij doelt daarmee op de harde, dreigende taal waarmee de commissie zich zopas in het nieuws werkte. “De roep om zich tot de tanden toe te kunnen ‘bewapenen’ in de ‘strijd tegen overtredingen door ondernemers’ is bij onze bedrijven in het verkeerde keelgat geschoten. Binnenvallen bij bedrijven en zonder enig overleg alle computersystemen uitpluizen, alles in beslag nemen wat ze denkt in beslag te moeten nemen… en vooral: boetes, boetes, boetes. Waar is de controleur als adviseur, zoals de huidige regeringen die destijds beloofden?”

En Lodewyckx gaat verder: “Ondernemers zijn tenslotte geen ‘vijand’ van de privacy. Integendeel. Ook de privacy van bedrijven zélf staat in de gedigitaliseerde economie alsmaar meer onder druk, net zoals die van iedereen. Een gedegen privacywetgeving is dan ook belangrijk. Onze bedrijven willen en zullen zich in regel stellen, maar de inspanningen die ze daarvoor moeten leveren, zijn groot en kosten tijd. In sommige gevallen ook een hoop geld. Wij zijn graag bereid om onze leden zoveel mogelijk te informeren, maar zwaaien met sancties voor het niet naleven van regels die nog niet in voege en zeker nog niet gekend zijn, is onaanvaardbaar.”