Uit een deelnemersveld van 230 inschrijvingen heeft JCI Limburg zopas de 25 finalisten geselecteerd van het startersconcours [18-28]. Hierbij wordt op zoek gegaan naar Limburgs ondernemerstalent. Wie in november de hoofdprijs weet af te schieten, mag rekenen op 125.000 risicokapitaal. Vijf anderen gaan naar huis met een bonus van 50.000 euro om hun start-up de nodige brandstof te geven… In deze reeks van 5 afleveringen, stellen we telkens 5 halve finalisten aan u voor. Jong, creatief en innovatief ondernemerstalent mag, neen moet, in de kijker worden gezet! Wat dacht u bijvoorbeeld van deze 5 sterke verhalen:

Albert-Jan Plate - AJP GamesAlbert-Jan Plate
AJP-Games

Albert-Jan Plate, dat is de naam van het jonge brein achter AJP-Games. De jongeman begon al erg vroeg (op zijn 11de!) met het ontwikkelen van websites. Enkele jaren geleden spitste hij zich toe op het ontwikkelen van apps. Met AJP-games wil Albert-Jan een perfect systeem ontwikkelen waarmee spelers een balans vinden tussen plezier maken, communiceren en al spelend leren. De bedoeling is om spellen te ontwikkelen die gespeeld kunnen worden op draagbare apparaten. Wat Albert-Jan het belangrijkste vindt, is dat spelers en apps met elkaar verbonden worden. Hij integreert ook unieke functies in zijn systeem zoals de ‘in-app chat’ en ‘wisselkoers’. In de toekomst wil Albert-Jan een SDK (Software Development Kit) ontwikkelen zodat ook andere app-ontwikkelaars hun apps kunnen aansluiten op het netwerk van AJP-Games.

Anthony Stabourlos - bShoprAnthony Stabourlos
bShopr

Anthony Stabourlos is zijn naam en klanttevredenheid is zijn ding. Hij komt namelijk met een app op de proppen die verkoopprijzen van grote food retailers vergelijkt. Je neemt thuis bijvoorbeeld een product uit de koelkast en scant de barcode. De app vergelijkt de prijzen bij alle ketens en laat je de beste prijs voor het product zien. Daarnaast biedt de app ook nog eens de keuze uit alternatieve (goedkopere) producten. Geen zin om te winkelen? Dan kan je ook nog vanuit je luie zetel héél je boodschappenlijstje vanuit verschillende winkels tegelijk laten leveren aan de laagste prijs, zonder al die winkels apart te moeten bezoeken! Anthony vindt efficiënt en goedkoop winkelen dan ook erg belangrijk. Op termijn wil hij met zijn app de koopkracht en werkgelegenheid in de maatschappij vergroten. Uit deze app kunnen namelijk heel wat jobs voortvloeien. Denk maar aan koerierdiensten, beschutte werkplaatsen, … Natuurlijk heeft het kind ook een naam: bShopr.

Alexander Kaller en Ann Boogaerts - Roche RougeAlexander Kaller & Ann Boogaerts
Roche Rouge

Ben je het huidige modesysteem met steeds wisselende collecties ook beu? Wel, Alexander en Ann stemmen volledig in. Ze willen met Roche Rouge de maakindustrie weer naar Limburg halen. Roche Rouge is het eerste artisanale, Limburgse borduuratelier dat een verrukkelijk vleugje ouderwetse couture biedt aan de consument. Alexander en Ann geloven steevast in het behoud van kennis en vakmanschap in de regio. De kernwaarden van Roche Rouge zijn artisanaal vakmanschap, duurzaamheid, kwaliteit, een oog voor detail en een passie voor authentieke producten gemaakt op ambachtelijke wijze. Ze willen een originele, fantasierijke belevingswereld creëren voor de consument. De producten die ze aanbieden zijn tevens personaliseerbaar. Op die manier willen Alexander en Ann zich verzetten tegen de onpersoonlijke wegwerpmaatschappij.

Arivin Klimczak - FoopriseArivin Klimczak
Fooprise

Zin in een lekkere hap, maar is het aanbod aan restaurants, brasseries en andere faciliteiten wederom te groot? Arivin Klimczak zorgt ervoor dat je de juiste keuze maakt. Hij ontwikkelde een app genaamd Fooprise. Deze app biedt een overzicht van restaurants met foto’s van eigen gerechten. Mensen kunnen ook zelf foto’s van gerechten uploaden. Fooprise werkt als volgt: je logt in via Facebook en beantwoordt drie vragen om een filter in te stellen. Vervolgens krijg je een lijst van foto’s die aan jouw criteria voldoen. Je kunt ook foto’s toevoegen aan je favorieten (bucketlist). Vanuit je favorieten kun je gegevens van restaurants opvragen door op de foto’s te klikken. Het enige wat dan nog rest is even bellen, bestellen en je als de bliksem naar je favoriete restaurant snellen!

Debora Bielen - No Nonsense DesignDebora Bielen
No Nonsense Design

Debora Bielen uit Houthalen wil met haar bureau No Nonsense Design interieurarchitectuur en grafische vormgeving combineren. Er is volgens Debora immers te veel verschil tussen het interieur van bedrijven en de communicatie die ze voeren. Bedrijven zouden één enkele huisstijl moeten hanteren die herkenbaar is voor de klant. Door juist te communiceren gaan ondernemingen immers de juiste klanten aantrekken. Een geweldig idee? Zeker weten! “Merkidentiteit is een onontbeerlijk aspect voor ondernemingen,” aldus Debora.