Je ziet het steeds minder: lokale handelaars die kwalitatieve nicheproducten verkopen en fors investeren om zich pal in het centrum tussen de grotere ketens te vestigen. Stephan Truyers van de gelijknamige optiekzaak in Houthalen, roeit tegen de stroom in. Zopas heeft hij midden in het centrum van zijn gemeente een gloednieuwe, modernistische winkel laten bouwen. De opening is net achter de rug. De keuze voor deze forse investering in de handelskern was heel bewust: “Deze gemeente zet de komende jaren sterk in op de vernieuwing van het centrum. Het NAC (Nieuw Administratief Centrum) is een begin. Onze zaak moet eenzelfde beweging in gang zetten. Als ik de toekomstige centrumplannen mag geloven, dan liggen we straks strategisch in het nieuwe inkoopcentrum van Houthalen.”

Bril zonder glazen
“Je moet enigzins lef en vertrouwen hebben,” zegt Stephan Truyers. “Wij zijn ervan overtuigd dat net in mindere economische tijden consumenten kiezen voor kwaliteit. Wie zich in onze markt wil onderscheiden, mag zich niet laten meeslepen in een prijsgevecht ten koste van kwaliteit. Bovendien is eyewear meer dan ooit een modieuze uiting. Na het uurwerk dat past bij het juiste draagmoment, gaat de brilmode eenzelfde kant op. Er zijn zelfs jongeren die een bril dragen, terwijl ze er helemaal geen nodig hebben. In Azië dragen ze zelfs monturen zónder glazen als nieuwste hype.”