Alders Internationaal Transport uit Overpelt gaat dit jaar 5,2 miljoen investeren, voornamelijk in 45 nieuwe trekkers van het huismerk DAF. Dat zal het aantal medewerkers met 25 doen groeien tot 325. Het 80-jarige bedrijf antwoordt daarmee op nieuwe contracten die het wist binnen te halen.

alders_01Alders Internationaal Transport is één van die weinig bekende parels van het Limburgse bedrijfsleven. De onderneming werd in 1936 opgericht door Hendrik Alders. Diens zoon Albert nam de fakkel over en gaf die op zijn beurt door aan de derde generatie rond Henri Alders. Maar een vierde generatie diende zich niet aan.

Roel Smets (49), die voordien bij Deloitte aan de slag was als consultant voor de logistiek en bij Alders als extern adviseur al kind aan huis was, nam de handschoen op. Hij nam het bedrijf over van Henri Alders in 2008. Aan de vooravond van de crisis. “Een slechter moment was niet denkbaar. Zwarte sneeuw hebben we toen gezien,” vertelt gedelegeerd bestuurder Roel Smets. “Plots stond de helft van onze vrachtwagens werkloos op de parking. Pas eind 2010 trokken de zaken weer wat aan.”

Maar daarna ging het weer erg hard. In 2010 werd een filiaal in de Hongaarse hoofdstad Budapest opgericht, voor de levering van staal aan de auto-industrie in Oost- en Centraal-Europa. Twee jaar later werd Damstransport in Dessel overgenomen. De groeispurt leverde Alders al ettelijke malen de titel ‘Trends Gazellen Limburg’ op. De opmerkelijke groei wordt onderbouwd door een uitgekiende strategie, gebaseerd op internationaal transport van staal, vervoer van recyclagemateriaal en bulk. “Wij proberen innovatief te zijn in een traditionele sector,” omschrijft Roel Smets de kern van de zaak. Vorig jaar was Alders alvast goed voor een omzet van 35,5 miljoen euro met 300 medewerkers. Dit jaar mikt het bedrijf op een omzet van 38 miljoen euro, meer dan het dubbele van 2008.

Investering
Dit jaar gaat Alders nog eens 5,2 miljoen euro stoppen in de uitbreiding van de activiteiten. “Dat is te danken aan extra contracten die we hebben weten binnenhalen,” zegt Roel Smets.
Het grootste deel van de investering is bestemd voor 45 nieuwe trekkers van het huismerk DAF. Daarvan zijn er 20 bestemd voor de vervanging van oudere trucks, en 25 voor een uitbreiding van de vloot. De rest van de investering gaat naar bijkomende opleggers, silowagens en kippers. Zo krijgt ook de nieuwe hub in Dilsen-Stokkem, het vorig jaar overgenomen grond- en afbraakwerkenbedrijf Geussens K., een tiental nieuwe voertuigen. De vloot telt nu al zo’n 250 trekkers en 350 opleggers.

Voor de financiering van deze serieuze aankoop, klopte Alders onder meer aan bij de Limburgse investeringsmaatschappij LRM. “Dankzij de achtergestelde lening van 300.000 euro van LRM, kwamen ook de banken vrij snel over de brug,” aldus Smets. De investering is goed voor een 25-tal extra banen bij het Peltse bedrijf. “Behalve een aantal extra administratieve krachten, zoeken we toch vooral chauffeurs,” zegt Smets. “Dat wordt een uitdaging.”