In het kader van het reconversieplan dat voor Limburg is opgesteld (SALK), zullen 20 logistieke bedrijven worden meegenomen in een intensief optimalisatietraject. Dit moeten de toekomstige trekkers worden van de sector, en zo voor meer werkgelegenheid zorgen. Transport en logistiek worden beschouwd als dé groeisectoren voor Limburg.

Logistiek ChinaHet project heet Logistiek met PIT, wat staat voor Proces Innovatie Tool. De initiatiefnemers zijn Voka Limburg en Logistiek Platform Limburg. “Het is de bedoeling om 20 logistieke bedrijven te selecteren en hen intensief te gaan begeleiden om hun productiviteit en competitiviteit te verhogen,” zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. In eerste instantie zal een kennisgroep, bestaande uit een aantal grote spelers uit de logistieke wereld, definiëren wat de belangrijkste parameters zijn om bedrijfsprestaties te meten én groei te bewerkstelligen. “Vervolgens wordt dit toegepast op 20 logistieke bedrijven,” aldus Leten. “Zij zullen diepgaand geanalyseerd worden en daarna begeleid worden via een individueel optimalisatietraject.” Eens dit plan is uitgevoerd, moet het als output nieuwe jobs opleveren en zo het banenverlies van Ford Genk langzaam helpen wegknabbelen.

Met 16.000 mensen die in Limburg hun boterham verdienen in het transport en de logistiek, zijn deze sectoren goed voor bijna 10 procent van de totale tewerkstelling.