Sinds de opsplitsing in 2009 tussen IPTE (Huub Baren en Vladimir Dobosch) en Connect Group (Luc Switten) is de Genkse automatiseringsspecialist IPTE erin geslaagd om zijn omzet te verdubbelen. Toch vrezen de toplui Baren en Dobosch voor de toekomst van de industrie in Limburg. “In Duitsland kost een arbeider van IPTE zo’n 20 procent minder, maar hij houdt wel 10 procent meer over. Als IPTE nog actief is in Limburg, dan is dat louter en alleen omdat wij het zelf willen,” aldus Huub Baren.

In de crisisjaren 2008 en 2009 zag het er niet goed uit voor IPTE. Twee jaar na elkaar werd er in de divisie Automatisering een verlies van 5 miljoen euro geïncasseerd op een omzet van 50 miljoen euro. Een onhoudbare situatie voor het bedrijf dat 440 werknemers in dienst had, waarvan 100 in Limburg. Een reddingsoperatie voor deze afdeling drong zich op. Uiteindelijk nam Huub Baren zelf, samen met zijn partner Vladimir Dobosch (foto), deze tak over voor 6,5 miljoen euro.

Dobosch BarenSindsdien gaat het met IPTE opnieuw de goede kant uit. Vorig jaar werd afgesloten met een omzet van 91 miljoen euro en dit jaar wordt de omzet geraamd op 100 miljoen euro. “Dat is een verdubbeling in vijf jaar,” aldus Huub Baren. “Bovendien wordt er ook weer winst gemaakt.”
Ook de werkgelegenheid groeide spectaculair, zij het vooral in de buitenlandse vestigingen. Ten tijde van de overname telde IPTE 440 werknemers, waarvan 100 in Genk. Nu heeft IPTE ruim 600 mensen aan de slag in vestigingen op drie continenten. Het aantal werknemers in Genk blijft ongeveer constant, maar de komende jaren wil IPTE wereldwijd naar 800 werknemers.

Limburg
“Wij zullen in Genk actief blijven, ook al is dat op vlak van kosten bijzonder moeilijk,” vindt Huub Baren. “Als wij al ons personeel in België zouden laten werken, waren we allang failliet. Een werknemer in Duitsland kost 20 procent minder, maar hij houdt wel 10 procent meer over.”
Volgens Huub Baren wordt de industrie in België niet ernstig genomen. En die industrie kwijnt langzaam weg. “Bedrijven als Philips, Alcatel en Ford trekken allemaal weg of zijn allang weg,” zegt Huub Baren. “We zijn nu aangewezen op klanten in het buitenland. Dat is geen goede evolutie.”