De toelevanciers gaan toe. De voornaamste onderdelenfabrikanten van de Genkse Ford-fabriek hebben maandag zoals algemeen verwacht, de intentie tot sluiting aangekondigd. Daarbij verdwijnen 1300 tot 1500 jobs. De beslissing is geen verrassing aangezien Ford Genk hun (zo goed als) enige klant was, en de sluiting daar een logische kettingreactie heeft veroorzaakt. Om 9, 10, 11 en 12 uur viel het doel over respectievelijk SML, Lear, IAC en Syncreon.

De werknemers waren uiteraard niet verrast, maar weten nu ten minste officieel waar ze aan toe zijn. De procedure van onderhandelingen over een sociaal plan kan nu ook hier worden opgestart. De 4 bedrijven volgen evenwel de planning zoals die bij Ford Genk wordt vastgelegd. De dagen dat daar geproduceerd wordt, zullen de toeleveranciers volgen. Ondertussen kunnen ook zij besprekingen voeren over een ontslagregeling. De bonden willen daarbij hetzelfde uit de brand slepen als voor de Ford-werknemers, maar het is nog maar zeer de vraag of de financiële ademruimte van de 4 toeleveranciers even groot is als bij Ford.

Brugpensioen op 50 jaar zou ook hier één van de voornaamste strijdpunten worden, al tellen de 4 toeleveranciers erg weinig werknemers die al 50 zijn.