Tienduizenden bezoekers op Made in Limburg-dag

De Limburgse bedrijven hebben zondag weer massaal hun deuren opengegooid voor de tweede editie van de Made In Limburg-dag. Tienduizenden bezoekers maakten in 83 bedrijven kennis met Limburgse ondernemingszin en innovatie. Naar aanleiding van het busdrama heerste in heel wat bedrijven, met name bij de Lommelse deelnemers, een ingetogen sfeer.

Innovatie was er onder meer te ontdekken bij Limoco in Opglabbeek. Limoco is een Limburgse kmo die zich specialiseert in ventilatie en verluchting. “Van oudsher is Limoco vooral werkzaam voor bedrijven, maar sinds een jaar richten we ons ook naar de particuliere sector”, aldus bedrijfsleider Jan Stinkens. “Door de opkomst van zogenoemde passiefwoningen, die hermetisch afgesloten zijn van de buitenwereld, is verluchting en ventilatie van cruciaal belang geworden. En dus dachten we: wat wij in het groot kunnen, dat kunnen we in het klein ook.”

Jan Stinkens is een groot voorstander van de slogan ‘Doe zaken met je buurman’. “Maar dan moet je de buurman wel kennen. Er doen eigenlijk nog te weinig bedrijven mee aan de Made in Limburg-dag. Als je je klanten kan laten zien wat je doet, dan ben je al een eind op weg. Vorig jaar kregen we hier ruim 2.000 mensen over de vloer. Dat is leuk voor iedereen, voor het personeel, voor hun familie die eens kan komen kijken. Kortom, een gezellige dag voor iedereen.”

Laadpaal
Ook het bedrijf Soleco pakte gisteren uit met een innoverend product. Soleco ontwikkelde een soort carport of parkeerplaatsoverdekking met zonnepanelen. “Wij richten ons voluit op de elektrische mobiliteit”, legt Bob Geerkens van Soleco uit. “De Architrave kan immers voorzien worden van een laadpaal, zodat hij kan gebruikt worden als carport voor elektrische auto’s, scooters of fietsen. Mensen wier dak niet geschikt is voor zonnepanelen, kunnen de Architrave in de tuin zetten.”

Zorgboerderij

Niet bij alle bedrijven die gisteren hun deuren hebben open gezet, staat economische rendabiliteit op de eerste plaats. Bij zorgboerderij Hoeve Ommersteyn bijvoorbeeld. Hoeve Ommersteyn wil 25 mensen die in het gewone arbeidscircuit niet meekunnen, toch een zinvolle bezigheid geven. “Het gaat hier niet in de eerste plaats om winst en omzet”, legt ‘boerin’ Bieke Yperman uit.

De boerderij in Dilsen-Stokkem was zondag helemaal in werking. Dat zorgde zeker in de namiddag voor een ware volkstoeloop. “Voor de boerderij was het gewoon een dag als alle andere”, legt Bieke Yperman uit. “Met dit verschil dat het publiek alles kan zien, hoe de dieren worden gevoederd, hoe de stallen worden gekuist en hoe de tuin wordt voorbereid op het nieuwe seizoen. Bovendien is ook de kaasmakerij in volle actie.”

In Lommel zetten 18 ondernemingen hun deuren open. Op een ingetogen manier, want het busongeval van de voorbije week heeft zijn sporen nagelaten. Een van de deelnemende bedrijven in Lommel is Vaneylen Zeefdruk, gespecialiseerd in het bedrukken van kledij. Voor Steven Lehaen, zaakvoerder van Vaneylen Zeefdruk, kwam het drama erg dichtbij, want een van zijn werknemers verloor een kind in het drama. “Er zijn geen woorden voor zoveel verdriet”, aldus Steven Lehaen. “Het drama heeft ons allemaal diep geraakt”. De eerste reactie was om niet deel te nemen aan de Made In Limburg-dag. Nochtans is Steven Lehaen één van de motoren van de Made In Limburg-dag in Lommel. Steven Lehaen: “Maar omdat de betrokken werknemer zelf zei van toch maar alles te laten doorgaan, hebben we dat dan maar gedaan. In mineur weliswaar. Onze gedachten zijn vooral bij de slachtoffers en hun omgeving.”