zelfrijdende autoDe Limburgse investeringsmaatschappij LRM gaat een lusvormige verbindingsweg aanleggen tussen de diverse projecten op de voormalige mijnsite Terhills in Maasmechelen (Eisden). Tegelijk moet de ‘loop’ een testcircuit en proeftuin worden voor zelfrijdende voertuigen.

Om alle bestaande en toekomstige attracties en projecten gemakkelijk bereikbaar te maken en met elkaar te verbinden, gaat LRM een verbindingsweg van 4,2 km aanleggen. Die wordt volgens het plan 4,5 meter breed, waarvan 3 meter rijweg. De kostprijs wordt geraamd op 1,5 miljoen euro. De vergunning is zopas aangevraagd. “Daar moeten we meer mee kunnen doen,” moet CEO Stijn Bijnens van LRM gedacht hebben. Samen met Flanders Make wil hij de lus ook dienst laten doen als testcircuit en proeftuin voor zelfrijdende voertuigen. “Er is een groot gebrek aan testruimte voor zelfrijdende voertuigen,” zegt CEO Dirk Torfs van Flanders Make. “Want je mag met zelfrijdende voertuigen niet zomaar op de openbare weg. Hier kunnen we doen wat op de openbare weg verboden is: voertuigen zonder chauffeur de baan opsturen en ongehinderd testen in levensechte omstandigheden. Tegelijk kan er psychologisch onderzoek gedaan worden naar het gedrag van mensen bij de confrontatie met zelfrijdende voertuigen.” Daarvoor denken Torfs en Bijnens in eerste instantie aan zelfrijdende bussen of mini-bussen die over een eigen bedding beschikken.

De lus is gelegen op een privéterrein (in handen van LRM). “Op een privéterrein moet je niet voor alles en nog wat vergunningen aanvragen. De wegcode is hier ook geen hindernis om testen uit te voeren,” zegt Bijnens. Hij maakt zich sterk dat de proeftuin ook start-ups en jonge bedrijven, die actief zijn in het ontwikkelen van technieken, sensoren, apparatuur of software voor zelfrijdende voertuigen, weet aan te trekken. “De geplande KMO-zone zou voor hen een gedroomde uitvalsbasis kunnen zijn.”