Terberg Specials, het bedrijf dat bestelwagens en andere voertuigen ombouwt op maat van de klant, is op een jaar tijd meer dan verdubbeld in omzet (13,4 miljoen). “Dat komt voornamelijk omdat er in Nederland een vestiging werd gesloten en wij hier in Genk de productie hebben overgenomen,” zegt plantmanager Luc Schepers. “Hierdoor zijn we ook kunnen groeien in personeelsaantal, van 30 twee jaar geleden naar 49 op dit moment.” Daarnaast heeft Terberg ook zelf extra werk binnengehaald. “Met Eandis hebben we pas nog een contract van 5 jaar gesloten voor het ombouwen van hun voertuigen. Maar ook leasingfirma’s en de Belgische politie hebben mooie bestellingen geplaatst.

De grootste klant van Terberg Specials is en blijft Ford, die de ombouw van de Transit in Genk laat doen. Nochtans is het aantal voertuigen voor Ford meer dan gehalveerd, tot 7000 stuks. “Vroeger waren we nog meer met de Genkse fabriek verbonden, tot de productie van de Transit naar Turkije is verhuisd,” herinnert Luc Schepers zich. “We zijn toen van 16,8 miljoen in 2004 naar minder dan 8 miljoen euro gezakt op een jaar tijd, en hebben fors moeten herstructureren. Die nare periode ligt nu helemaal achter ons.”

Terberg Specials is nog steeds voor 100 procent eigendom van Jan Terberg. Waar hij vroeger een actieve deelnemer was aan netwerkevenementen in Limburg, heeft hij zijn operationele betrokkenheid inmiddels fors afgebouwd.