Bij Teleplan in Hasselt, waar vooral mobiele telefoons, maar ook andere elektronische apparaten worden hersteld, overweegt de directie om deze vestiging te sluiten. Daarbij zouden zo’n 65 mensen hun baan kunnen verliezen. Het nieuws werd aan de vakbonden meegedeeld op een bijzondere ondernemingsraad, en inmiddels door het bedrijf bevestigd.

“In het kader van de Wet Renault is de intentie tot collectief ontslag en mogelijke sluiting meegdeeld,” zegt Johnny Frans, secretaris van het ABVV. “Er is ons verteld dat een aantal grote klanten hebben afgehaakt, waardoor een algemene reorganisatie op Europees niveau zich opdringt. De activiteiten van Hasselt zouden verplaatst worden naar andere vestigingen van Teleplan, bijvoorbeeld Zoetermeer in Nederland.”

“Vintage”

Volgens de vakbonden heeft Teleplan maandenlang onderhandeld met Samsung om de herstellingen van hun toestellen te gaan doen. “Maar die besprekingen zijn in extremis afgesprongen,” weet Frans. “Omdat Nokia, traditioneel hun grootste klant, een groot marktaandeel is verloren aan goedkope, Chinese fabrikanten, is het volume bij Teleplan evenredig geslonken.” Niet alleen maken de goedkopere toestellen het minder interessant om een herstelling te laten doorvoeren, maar zorgden de fabrikanten van elektronica er ook zelf voor dat een herstelling uitvoeren alsmaar moeilijker wordt. (Zo worden bij Apple bijvoorbeeld oudere toestellen gewoon d’office niet meer hersteld wegens ‘vintage’.)

EuroTwiceDe bonden hopen nochtans dat een kerngroep van 30 tot 40 mensen bij Teleplan in Hasselt kan blijven. “Zelfs met een halvering van het huidige aantal mensen moet deze vestiging rendabel kunnen zijn,” vindt Peter Kunnen van ACV Metea. “Er werden nog maar pas plannen gemaakt om van Hasselt naar een nieuwe locatie in Lummen te verhuizen. Maar aangezien dat voornemen alweer is afgeblazen en op 31 december het huurcontract in Hasselt afloopt, lijkt een sluiting eerder waarschijnlijk.”

“Kan, maar niet zeker”
Bij Teleplan wordt gezegd dat de beslissing hierover nog niet is genomen. “In het kader van de optimalisering van onze diensten, bekijken we momenteel wat de beste oplossingen zijn,” zegt woordvoerder Monika Collée. “We moeten voortdurend onze efficiëntie trachten te verhogen en bekijken welke strategie ons het meeste toegevoegde waarde biedt. Feit is dat het groeitraject dat we met onze vestiging in Hasselt voor ogen hadden bij de overname in 2010 (toen Teleplan het noodlijdende Euro-Twice op de Research Campus overnam), nog niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. We kunnen de sluiting van dit servicecenter momenteel niet uitsluiten. Voor de klanten hoeft dit geen nadelige gevolgen te hebben, aangezien we elders in Europa nog andere servicecenters hebben.”