De webwinkels groeien als paddestoelen uit de grond. Even uw bestelling in een online winkelwagen droppen, kredietkaart bovenhalen, en klaar is kees. Voor het eerst -zelf spreken ze van een wereldprimeur- zijn er nu ook mensen te koop via een webshop. Daarvoor zorgt het Hasseltse reclamebureau Nocus. Ze zetten alle 11 medewerkers in de etalage, inclusief de directeur. Zo kan je per uur of per dag een copywriter, account manager of webdesigner kopen. De toepassing verloopt via de sociale netwerksite Facebook. Managing Director Nick Decrock legt uit: “Onze Facebook Shop werkt echt, maar toch is het meer een voorbeeld. We willen aangeven dat ook een communicatiebureau zichzelf voortdurend moet heruitvinden en vernieuwen. Als markten veranderen, moeten de spelers mee veranderen.”

Met deze wereldprimeur speelt Nocus in op de trend en onbeperkte mogelijkheden van sociale media. Nick Decrock: “Facebook staat op het punt om Google voorbij te steken als populairste ‘homepage’. Homepage shopping is maar een stapje verder. Elk merk kan ‘return on investment’ uit sociale media halen als het ook de verkoop van zijn producten of diensten in dit netwerk kan integreren. Zeker als het er al een e-commerce site op na houdt.”