Kolmont Woonprojecten (familie Tans) en Group Machiels (familie Machiels) hebben het Proximusgebouw op de Antwerpse Meir gekocht. De beide Hasseltse projectontwikkelaars willen er een nieuwe bestemming aan geven met appartementen, kantoren en winkels. Tegen het einde van het jaar willen ze de vergunningen voor hun plannen rond hebben.

De transactie dateert van maart, maar de naam van de kopers bleef tot gisteren een goed bewaard geheim. Tot de gespecialiseerde website ‘De rijkste Belgen’ van Ludwig Verduyn wist uit te vissen dat Kolmont Woonprojecten van Bart en Frank Tans en de projectontwikkelingsdochter Urbicoon, uit de stal van Group Machiels, ieder voor de helft eigenaar zijn van het voormalige Belgacomgebouw. De twee Hasseltse projectontwikkelaars kochten het 36.000 m² grote gebouw van Connectimmo, het vastgoedbedrijf van Proximus.

“We hebben de handen in elkaar geslagen om dit toch prestigieuze gebouw een nieuwe bestemming te geven”, zegt Michel Verhoeven, projectontwikkelaar van het residentieel vastgoed bij Kolmont Woonprojecten. “Want het belooft een hele uitdaging te worden. Een deel van het gebouw is erfgoed. We zullen ook een deel nieuwbouw moeten voorzien en het project zal heel wat architectonisch en technisch vernuft vergen. Wonen in de Vlaamse binnensteden wordt opnieuw aantrekkelijk. Op die trend willen wij inspelen. Je kan dit project dan ook vergelijken met ontwikkeling rond het Oud Gerechtsgebouw in Hasselt.”

Kolmont en Group Machiels willen het Belgacomgebouw een nieuwe bestemming geven met een mix van appartementen, kantoren en winkels. Volgens ‘De rijkste Belgen’ zou er ruimte zijn voor 100 appartementen en 5.000 m² commerciële ruimte. “Maar over die aantallen is er nog geen zekerheid”, zegt Verhoeven. “We hopen wel tegen het eind van dit jaar de vergunningen rond te hebben.”

Proximus zou aan de verkoop van het gebouw zo’n 30 miljoen euro overhouden. Maar dat willen ze noch bij Kolmont noch bij Proximus bevestigen. Proximus heeft onder invloed van de digitalisering steeds minder fysieke ruimte nodig en zoekt nieuwe, kleinere locaties, terwijl de grote, oude locaties verkocht worden.