mercedes a-classMet het Autosalon dat pas is afgetrapt, kijken veel werknemers én zaakvoerders uit naar een nieuwe bedrijfswagen. Wat zijn de trends? “We merken vooreerst een verschuiving van aankoopgedrag bij de firmawagens door de aanpassingen in de fiscale wetgeving,” zegt Sebastiaan Rutten, die bij Groep JAM (Hasselt, Bree, Lommel) de fleetwagens opvolgt. “Waar vroeger het autobudget tot de laatste euro werd opgebruikt, wordt nu rekening gehouden met de factoren die bepalen hoeveel de gebruiker privé voor zijn auto moet betalen. De regering heeft bijvoorbeeld het ‘voordeel van alle aard’ afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot, waardoor wagens die op dat vlak goed scoren, eerder als bedrijfswagen worden gekozen.” Chris Bruyninx van Autogarden (Groep Bruyninx) komt tot dezelfde conclusie: “Een lichtere motor is nu minder een probleem als blijkt dat er daarvoor minder van het loon wordt afgehouden.” Zelfs topmanagers houden er rekening mee. “In de S-, CLS- of ML-klasse is de 250-uitvoering populair door de interessante fiscale PK’s,” voegt Sebastiaan Rutten toe.

Alles onder 1 dak

Om te kunnen genieten van volumekortingen en de onderhoudsbeurten te centraliseren, kiezen meer bedrijven voor één of een beperkt aantal garages. De merken spelen hier op in door een volledig gamma voor de fleetmarkt aan te bieden. “Onze C- en E-klasse blijven bijzonder goed scoren op de fleetmarkt,” zegt Sebastiaan Rutten. “Maar met de nieuwe A-klasse merken we dat ook jonge, vaak startende werknemers nu bij Mercedes terechtkunnen. Klanten waarderen dat er voor elke fase in de carrière van hun mensen een model beschikbaar is.”

“Bij ons zijn de business-modellen, die speciaal voor de fleetmarkt worden gemaakt, erg populair,” vertelt Chris Bruyninx. “Het gaat om voertuigen met een businessgericht optiepakket, zoals navigatie, bluetooth en parkeersensoren. De klant moet dan zelf geen opties kiezen, en kent de leasingprijs meteen. Deze auto’s zijn uit stock leverbaar, zodat een nieuwe collega er meteen mee op pad kan. Het is maar één van de manieren waarop we dit marktsegment warm houden.”