De bruggepensioneerde werknemers van Ford Genk en andere bedrijven, die onder de vroegere arbeidsregeling ervoor gekozen hadden om niet langer beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt, zullen zich dan toch niet meer moeten aanmelden bij de VDAB of andere instanties. De ministerraad heeft een akkoord bereikt om voor hen een uitzondering te maken op de intussen gewijzigde afspraken.

Ford Southampton sluitHet probleem met de wijziging van de regels voor SWT (stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag, de opvolger van het brugpensioen) is aan het licht gekomen bij de sluiting van Ford Genk. Werknemers van 58 jaar of 38 dienstjaren op de teller, konden destijds vrijwillig kiezen om al dan niet beschikbaar te blijven voor de arbeidsmarkt. Deden ze dan niet, kregen ze geen premie, maar moesten ze ook niet ingeschreven zijn bij de VDAB en evenmin in de Tewerkstellingscel stappen. Enkele honderden werknemers kozen voor die optie. Maar de regering veranderde de spelregels, waardoor deze mensen toch moesten beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Met een hele hoop commotie tot gevolg.

De ministerraad is nu tot een akkoord gekomen, waarbij een uitzondering wordt gemaakt. SWT’ers die aan de leeftijds- en ancienniteitsvoorwaarden voldoen, én het slachtoffer zijn geworden van een bedrijfssluiting die werd aangekondigd voor 9 oktober 2014, zullen toch worden vrijgesteld van beschikbaarheid. Dat wil zeggen dat ze zich opnieuw kunnen uitschrijven bij de VDAB en niet meer kunnen opgeroepen worden om openstaande vacatures in te vullen. Op die manier komt er een einde aan een verhitte discussie, die vele ex-werknemers van Ford Genk slapeloze nachten heeft bezorgd.