Vanreusel’s Snacks uit Hamont-Achel, marktleider in de fabricage en distributie van gehaktballen, frikandellen, hamburgers, spiesprodcuten en ander lekkers uit de frituur, heeft opnieuw een uitstekend jaar achter de rug. “De omzet nam toe met zo’n 5% tot 32,9 miljoen euro,” zegt bestuurder Paul-Emmanuel Vanreusel, die inmiddels de derde generatie van het familiebedrijf vertegenwoordigt. “De goede cijfers hebben onder meer te maken met de succesvolle introductie van nieuwe, zelf ontwikkelde producten, zoals de superfrikandel XXL van 250 gram, of onze gepaneerde kippenfilets. De trend naar grotere snacks slaat duidelijk aan, ook in Nederland.”

De groei van het bedrijf heeft ook te maken met de lancering van nieuwe business-units. “Met Vanreusel Frozen Food bieden we halffabrikaten aan voor de B-to-B-markt en de industrie,” zegt Paul-Emmanuel Vanreusel nog. “Het gaat bijvoorbeeld om kleine gehaktballetjes voor maaltijdbereidingen of het vlees waar bakkers worstenbroodjes mee bereiden. Die snacks maken we desgewenst volledig op maat van de klant. Als ondersteuning van deze activiteit hebben we zowat 2 miljoen geïnvesteerd in een nieuwe vriesinstallatie en een verpakkingslijn, die beiden een individuele service toelaten.”

Een andere nieuwe afdeling is Amuso, een nieuw huismerk dat kleine partysnacks om te frituren verkoopt. “De klanten zijn vooral cateraars,” legt de bestuurder uit. “De meeste hapjes hebben we zelf ontwikkeld, andere kopen we aan.” Tot slot werd in Zuid-Oost Hongarije een zusterbedrijf opgestart. “Flema Snacks dient om onze arbeidsintensieve producten voor te bereiden. Het gaat dan vooral om vlees dat op stokjes moet geprikt worden, zoals saté, schaslick, Crizly en kalkoenstick. Het wordt kort diepgevroren en dan naar België vervoerd. In Hongarije, waar mijn broer de zaken behartigt, werken intussen al 70 mensen.” In de andere vestigingen van Vanreusel’s Snacks worden 154 mensen tewerkgesteld.