De trafiek op het Albertkanaal en de Kempense kanalen is vorig jaar met 7% teruggevallen. Vooral de strenge winter wordt met de vinger gewezen. Diezelfde winter en de recente blokkering door binnenschippers maakt dat De Scheepvaart dit jaar alle zeilen moet bijzetten, zo blijkt uit het jaarverslag van nv De Scheepvaart.

erik portugaelsVorig jaar werd afgesloten met een vervoerd tonnage van 37,4 miljoen ton. Dat is 7% minder dan de ruim 40 miljoen ton van 2011, een recordjaar. “Er zijn twee belangrijke factoren die de terugval verklaren,” zegt gedelegeerd bestuurder Erik Portugaels van nv De Scheepvaart. “Vooreerst is er de strenge winter, die vorig jaar al in november de kop opstak. Daardoor is de bouw voor een groot deel stilgevallen, en zijn er minder bouwmaterialen over de kanalen aangevoerd.” Een tweede factor is de economische crisis, met als groot voorbeeld de afbouw van de staalindustrie in het Luikse bekken. Ook dat speelt de trafiek op de kanalen parten.

Lichtpunten
“Maar het is niet allemaal kommer en kwel,” geeft Portugaels aan. Het containertransport over het water, toch het transport van de toekomst, steeg vorig jaar met 2,8% tot 412.000 behandelde containers. “Dat is te danken aan de dynamische containerterminals. Hier worden containers gelost en geladen voor bedrijven in een straal tot 40 kilometer,” legt Portugaels uit. “Op deze manier kunnen ook bedrijven die niet langs een kanaal gelegen zijn, toch gebruik maken van de voordelen van de binnenvaart.”

Ladingen
Ook het aantal ladingen steeg met bijna 3%, het aantal lossingen noteerde een lichte daling. “Het geeft aan dat het beleid om bedrijven te stimuleren zich nabij het kanaal te vestigen, vruchten afwerpt, ook in moeilijke tijden,” aldus Portugaels. Voorts werkt De Scheepvaart – samen met de Vlaamse regering – gestaag voort aan het programma om de bruggen over het Albertkanaal te verhogen (zodat er meer containers op de schepen kunnen gestapeld worden), de verhoging van de capaciteit van de sluizen en de installatie van innovatieve pompen, die tevens groene stroom opwekken.

Vooruitzichten
Ook dit jaar sleept De Scheepvaart nog de strenge winter en de gevolgen van de economische crisis met zich mee. De recente blokkade van de binnenschippers zal de statistieken evenmin een boost geven. “We zullen alle zeilen moet bijzetten, maar we zijn er klaar voor,” besluit Portugaels.