5000 Limburgse ondernemers kregen deze week een bedelkartonnetje in de bus met daarop de uitnodiging om meer streetskills in hun bedrijf te ontwikkelen.

De actie is een initiatief van Streetwize. Orgelpunt wordt een overlevingspel voor 150 Limburgse ondernemers op de vuilnisbelt in Waterschei. Ze moeten niet alleen 24 uur overleven, maar tegelijk ook een businessplan moeten verzinnen voor straatkinderen in Nicaragua. De opbrengsten van de actie worden geïnvesteerd in mobiele scholen, die bij ons in Limburg zullen geproduceerd worden.

De actie start met een inspiratiesessie op 22 maart, waaraan ondermeer Mathi Gijbels (Gijbels Group), Bart Jansen (OFFITEL), Sonja Vanhamel (Alken-Maes), Jos Vandael (IMES), Lut Wyers (Cocomo) en Nicole Reyskens (Burocad) deelnemen. Klik hier voor meer informatie

“Wij zien overal problemen, zij zien alleen maar opportuniteiten.”

Streetskills is een initiatief van de Bilzense Arnoud Raskin. Hij werkte jarenlang als straathoekwerker in Latijns-Amerika en was er onder de indruk van de ondernemingszin van straatkinderen. “Door jaren op straat te leven tussen die kinderen merkte ik dat er veel gelijkenissen zijn tussen het leven op straat en de bedrijfswereld.”

Overleven op straat vraagt 4 eigenschappen,

  • positieve focus
  • proactieve creativiteit
  • flexibel
  • interne cohesie

Net die eigenschappen zijn volgens Raskin ook essentieel voor bedrijven.

Joel Stockmans van Unizo valt hem bij “Er komt veel op onze ondernemers af. De zogenaamde war for talent of de opmars van nieuwe economieën in China, Rusland, India en Brazilië. Ik kan de Limburgse ondernemer alleen maar aanraden om te blijven investeren, ook in crisistijden. Of zoals Arnoud zegt: focussen op opportuniteiten, niet de problemen.”

Koen Hendrix van VKW Limburg: “Met dit project dagen we Limburgse bedrijven uit om buiten de lijntjes te denken. En we hopen dat het niet bij één keer blijft, maar dat het op lange termijn blijft nazinderen, Het zou goed zijn als onze ondernemers een beetje zouden leren denken als een straatkind, dat ze streetwise worden. Speciaal daarvoor laten we voor de geïnteresseerde bedrijven buttons maken, zodat iedereen kan zien dat ze openstaan voor verandering en creativiteit.”

Dit is een samenvatting van een artikel dat zaterdag 5 maart in Het Belang van Limburg verscheen. Abonnees en losse kopers vinden het volledige artikel in hun krant. Geen abonnee of losse koper? Met de online krant kan via uw pc de krant lezen, artikels downloaden en in het archief van het afgelopen jaar zoeken. hier om 14 dagen gratis te proberen.