De weg naar de parking? De aankondiging van een volgend optreden? Of een waarschuwing tegen pickpockets? Bijna alle organisatoren van grote festivals en andere events maken voor dergelijke communicatie gebruik van grote LCD- en LED-schermen. The Safe Group, een bedrijf uit Hasselt met specialisatie in beveiligings- en communicatietechnologie voor festivals, gaat deze signalisatie onderbrengen in een nieuwe vennootschap. De bedoeling is om onder de naam SafeSign de digitale signalisatie (‘digital signage’) beschikbaar te maken voor evenementen in binnen- en buitenland.

“De markt van de digitale signalisatie zal de komende tijd explosief groeien”, weet eigenaar en zaakvoerder, Ilja Theuwissen. “Dit niet alleen in aantallen, maar ook in creativiteit. Zelfs met de nieuwe wetgeving, waardoor er na de zomer flitsende reclame niet meer langs de weg zal mogen staan, blijven er eindeloos veel toepassingen met enorm potentieel over.”

SafeSign start met een schat aan ervaring. “We hebben de technologie zelf ontwikkeld, op punt gesteld en al vele jaren succesvol toegepast”, aldus de zaakvoerder. “Zeker voor festivals is dat de geknipte oplossing. Organisatoren moeten op een supersnelle manier kunnen communiceren met een enorme massa mensen. Bovendien moet deze communicatie in elke situatie blijven werken, ook als alle andere kanalen het laten afweten. Daarom is onze toepassing populair geworden.”

Met klanten als Rock Werchter, Pukkelpop, Genk On Stage, Graspop, Dour, enzovoort, kan de starter dus al aardige referenties voorleggen. “We hebben ook al partnerships opgezet met festival-leveranciers in Nederland, Frankrijk en Oostenrijk. Het is nu de bedoeling om met het nieuwe bedrijf zowel op technisch als creatief vlak grenzen te verleggen en de internationale markt te gaan bewerken.”