De sperperiode is begonnen, de tijdspanne vóór de solden waarin geen kortingen mogen geafficheerd mogen worden. Maar het hele systeem van sper- en soldenperiode geraakt meer en meer uitgehold. Grote ketens pakken in de sperperiode uit met koppelverkoop (twee kopen, één gratis) en internationale webwinkels lokken het hele jaar door klanten met kortingen. Sommige winkels – zoals ZEB – lappen de regels van de sperperiode met de glimlach aan de laars, en nemen de boetes er met een even grote glimlach bij.

Heeft het hele systeem van sper- en soldenperiode dan nog zin?
Directeur Luc Ardies van de Mode Unie (Unizo) stelt vast dat de meeste zelfstandige handelaars het systeem willen behouden. “Uit een precieze bevraging onder onze leden, blijkt dat meer dan 70 procent nog altijd achter de solden staat. Het stelt de handelaars in staat om de laatste voorraden weg te werken, en zo liquiditeiten op te bouwen om te investeren in de nieuwe collecties. Er wordt inderdaad aan de poten van de stoel van het systeem gezaagd, maar de stoel staat er nog,” aldus Ardies.

christine mattheeuwsVolgens het Neutraal Syndicaat van Zelfstandigen (NSZ) bieden 29% van de handelaars nu al solden aan in de vorm van koppelverkoop. “We merken ook dat de kleinhandel af te rekenen krijgen met een dalende verkoop tijdens de laatste vijf soldenperiodes,” zegt voorzitter Christine Mattheeuws. “Maar toch pleiten we voor het eerbiedigen van de regels van de sperperiode en solden. Altijd korting is economische onzin. Anders zal niet enkel de zelfstandige handelaar de dupe worden, en blijft er enkel nog de eenheidsworst van de grote ketens. Maar de consumenten dreigen eveneens het slachtoffer te worden. Ze weten nu wanneer de koopjesjacht begint, en kunnen de prijzen vergelijken. Zonder sperperiode valt die transparantie weg. In Nederland hebben ze de solden in feite afgeschaft en benijden ze ons al.”

Ook bij de grote ketens, verenigd door Comeos, blijven ze achter het systeem staan. “Solden blijven nog altijd veel volk aantrekken. Het is en blijft een evenement,” zegt woordvoerster Marieke Huion. “Het is het enige moment dat handelaars met verlies mogen verkopen om zo hun voorraden weg te werken. Sommige winkels beginnen al tijdens de sperperiode met die afbouw van de voorraden, via de koppelverkoop. Dat kan ook wettelijk.”

Zaakvoerder Luc Auwerx van de gelijknamige schoenenwinkel in Diepenbeek, doet niet mee met koppelverkoop, “tenminste zolang we dat nog kunnen volhouden,” zegt hij. Hij is ook tevreden met het systeem van sper- en soldenperiode. “Heel nuttig om onze voorraden af te bouwen. Alleen valt de sperperiode voor ons wat te vroeg. Maar simpel is het niet: ook voor ons is het tegenwoordig harder werken voor minder geld.”
“Het principe van sper- en soldenperiode is mooi, maar in werkelijkheid worden de regels langs alle kanten omzeild,” beseft ook Gert Brugmans van modewinkel Lucretia in Sint-Truiden. “Vergeet niet dat Maastricht hier maar 30 km vandaan ligt. Eigenlijk zou een dergelijk systeem op Europees niveau moeten geregeld worden. Dan gelden voor de winkels in alle landen dezelfde regels.”