SML zet buitenlandse Ford-fabrieken droog

Op een informatieve ondernemingsraad bij SML, een toeleverancier van Ford Genk waar onder andere motoren, zetels, benzinetanks, voor- en achterassen en voormontages van ruiten worden gemaakt, is gezegd dat alleen niet-Fordgebonden onderdelen het bedrijf mogen verlaten. Hierdoor kunnen ook andere Ford-vestigingen in Europa stilvallen, aldus Jo Claes van de socialistische vakbond.

De directie van SML heeft de 420 werknemers verteld dat ook zij in het ongewisse zijn over de plannen van Ford en de consequenties voor de toekomst van SML. Afgevaardigd bestuurder en voorzitter van de ondernemingsraad Harry Lemmens (foto) vraagt zijn mensen om geduld te hebben en begrip te tonen. Hij stelt dat ook de directie van SML erg aangeslagen is door de gebeurtenissen. SML heeft al 12 miljoen euro geïnvesteerd in voorbereiding van de nieuwe Ford-modellen. Op de ondernemingsraad hebben de vakbonden meegedeeld dat voorlopig alleen de andere klanten dan Ford (zoals Audi) leveringen kunnen verwachten. Voor de buitenlandse Ford-fabrieken, waar SML ook levert, betekent dit dat de productie er kan stilvallen. Ook onderdelenverdelers als Carglass moeten niet rekenen op reservematerialen voor Ford-voertuigen.

Op de productiedagen die bij Ford Genk opnieuw zijn voorzien vanaf 13 november, zal SML wel toeleveren aan de Genkse fabriek.