Stefan Maussen van SML is geen opgever. Van de eerste dag na de aankondiging van de Ford-sluiting is hij een zoektocht gestart naar alternatieve activiteiten om de toeleverancier boven water te houden. De fietsenfabriek die vorig jaar werd aangekondigd, draaide op niets uit, maar projecten voor Audi en Rolls Royce wisten wel zo’n 40 jobs te redden in Genk.

In de ambitie om SML (of beter Rhenus SML, zoals het bedrijf na een recente overname heet) de gloriedagen van weleer te laten herbeleven, heeft Maussen nu een nieuwe klant weten te strikken. Addax Motors, een West-Vlaamse start-up, heeft de opdracht gegeven om in Genk elektrische bestelwagens te gaan bouwen. Het gaat om handige voertuigen die tot 120 kilometer met één batterij kunnen rijden en 1000 kg vracht kunnen meenemen. Dat maakt ze uiterst geschikt voor stadsdistributie of als dienstvoertuig in pret- en vakantieparken.

De nieuwe wagentjes kosten tussen 25.000 en 30.000 euro, zowat een derde meer dan conventionele bestelwagens. Omdat echter het onderhoud en verbruik veel goedkoper zijn, is de kloof best wel te overbruggen voor milieubewuste klanten. Rhenus SML wil in het eerste jaar zo’n 150 voertuigen gaan bouwen voor Addax Motors. De productie start in februari.