De Limburgse kledinggroep JBC heeft vorig jaar zijn omzet gevoelig zien dalen van 275 naar 237 miljoen euro. “Het weer zat vorig jaar continu tegen”, zegt topman Bart Claes in een eerste reactie. JBC zegt te blijven investeren in zijn winkelconcept en in het online aanbod.

Kledinggroep JBC heeft aan het boekjaar 2016 weinig plezier beleefd. Naast de daling van de omzet met ruim 14 procent stootte het bedrijf op een nettoverlies van 11 miljoen euro. Dit is evenwel een vooruitgang aangezien in 2015 nog voor 18 miljoen euro in het rood werd gegaan. De cashflow bleef positief.

Bart Claes bevestigt dat zowel omzet als marge vorig jaar onder druk stonden. In de winkels van JBC en van dochterbedrijf Mayerline werd vorig jaar minder kleding verkocht. Dat heeft volgens Claes meerdere oorzaken. “Om te beginnen zat het weer het hele jaar door tegen. In het voorjaar was het weer te slecht en het najaar was het weer te goed. Nu gebeurt het elk jaar wel eens dat het weer één of twee weken tegen zit, dat is niet zo abnormaal. Maar vorig jaar was het echt continu. Bovendien hebben de aanslagen in Brussel ervoor gezorgd dat consumenten heel voorzichtig waren met hun uitgaven.”

Ook het veranderende koopgedrag speelde de retailer parten. “De consument besteedt een steeds kleiner gedeelte van zijn budget aan kleding en een steeds groter gedeelte aan communicatie en multimedia”, stelt Bart Claes vast. “Bovendien staat het middensegment meer en meer onder druk, vooral door de toename van de echte budgetwinkels. Wij mikken als vanouds op betaalbare en modieuze kwaliteitskledij die op ethisch verantwoorde manier wordt geproduceerd. Daar zullen wij nooit van afwijken. Je zal bij JBC nooit terecht kunnen voor wegwerpkledij.”

JBC is momenteel actief in België, Duitsland en Luxemburg. In Duitsland wordt volop geïnvesteerd in expansie. Zo is de collectie van JBC binnenkort verkrijgbaar via de website en in een aantal warenhuizen van de bekende keten Kaufhof.