“Maandag zijn we hier met 6 uitzendkrachten gestart, dinsdag is er eentje terug komen opdagen…” Stefaan Hoogmartens van het gelijknamige wegenbouwbedrijf in Opglabbeek heeft door de groei van zijn bedrijf nood aan bijkomend personeel, maar gemotiveerde mensen vinden blijkt niet zo eenvoudig. “Ik merk inderdaad een stijgend attitudeprobleem bij kandidaten die zich hier aandienen. Ze komen eens proberen omdat ze moeten, maar ofwel vinden ze dat ze te vroeg moeten opstaan, ofwel is het werk te zwaar, of nog iets anders. Feit is dat ze vaak ’s anderendaags gewoon thuis blijven. ‘We gaan nog eens ergens anders zien,’ klinkt het dan. Pas op, ik wil ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar het is erg de laatste tijd…”

En Hoogmartens Wegenbouw kan het personeel goed gebruiken. “Inderdaad, want we zijn vorig jaar opnieuw met 10 tot 15% gegroeid, (omzet rond 14 miljoen euro), vooral te wijten aan de strenge wintermaanden en het groeiende besef bij politici dat de wegen regelmatig moeten onderhouden worden om ernstige schade te voorkomen,” zegt Stefaan Hoogmartens nog. “Stilaan gaat het ook naar de gemeenteraadsverkiezingen toe, dus zullen er allicht ook voor de rest van dit jaar nog een aantal interessante projecten volgen.”

Hoogmartens is gespecialiseerd in deze niche van wegenonderhoud. “In het frezen zijn we nationaal en zelfs internationaal actief,” legt de zaakvoerder uit. “Bedoeling is dat we deze divisie, waarin we ook marktleider zijn in België, gaan afsplitsen. Met de andere afdeling, met name de asfaltering van wegen, zijn we eerder een regionale speler in heel Limburg, de Antwerpse Kempen en het oosten van Vlaams-Brabant.”

Het Opglabbeekse bedrijf doet deze asfalteringswerken niet alleen voor openbare besturen, maar ook voor bedrijven. “Vaak ook in het weekend,” aldus de zaakvoerder, “want parkings van bedrijven als LU in Herentals, KBC in Leuven of recent nog containerbedrijf Gielen in Genk, moeten door de week vrij blijven voor personeel en klanten.”

Hoogmartens kondigt overigens ook nog investeringen aan in het machinepark (zowat 1 miljoen euro) en een overname die in de pijplijn zit…