Sabic onderzoekt grote investering in Genk

Multinational Sabic onderzoekt de mogelijkheden om de vestiging in Genk uit te breiden met een extra productielijn. Opmerkelijk, want het nieuwe bedrijfsgebouw aan de Geleenlaan is nog geen twee jaar operationeel. Als de Saoedische aandeelhouders voor het einde van dit jaar het licht op groen zetten, zal er zo’n 8 miljoen euro geïnvesteerd worden om jaarlijks 25.000 ton extra hoogwaardige kunststofkorrels te produceren en een extra testlijn op te zetten.

Sabic, wat staat voor Saudi Basic Industries Corporation, is één van ‘s werelds belangrijkste multinationals voor de productie van chemicaliën, polymeren, metalen en meststoffen. De gloednieuwe plant, die eind 2009 in Genk operationeel werd, behoort tot de afdeling Innovative Plastics, en maakt grondstoffen in de vorm van korrels, waarmee de klanten van Sabic onderdelen uit kunststof kunnen produceren. Vooral in de automotive sector worden deze korrels gebruikt om bijvoorbeeld dashboards en bumpers te maken.

“We zijn hier in Genk het wereldwijde innovatiecentrum voor de ontwikkeling van Stamax, een speciale korrel die we versterken met glasvezel”, legt Site Director Frans Goosen uit. “Naast de 100.000 ton ‘gewone’ korrels van polypropyleen, maken we ieder jaar zo’n 25.000 ton van deze speciale langwerpige Stamax-korrels. Hier worden producten mee gemaakt die vroeger uit staal werden vervaardigd, zoals bumpers van wagens. Het succes van deze ijzersterke korrel is zodanig groot, dat Sabic inmiddels ook een Stamax-lijn heeft opgestart in de VS, en ook in Rusland, China, Brazilië en andere landen met een belangrijke autoproductie, de mogelijkheid onderzoekt om met de compounding-activiteiten van start te gaan.”

Sabic Genk, dat is gegroeid uit de overname van de lokale DSM-vestiging, zou graag de capaciteit van de Stamax-productie willen opdrijven. “Er ligt momenteel een investeringsdossier ter goedkeuring bij de raad van bestuur”, zegt Frans Goosen. “Tegen het einde van dit jaar verwachten we een beslissing. Als het licht op groen wordt gezet, zal er toch al snel zo’n 8 miljoen euro worden vrijgemaakt, waarvan 6 miljoen voor een extra lijn en zo mogelijk nog eens 2 miljoen voor een ‘pilotlijn’ om tests te doen.”

Frans Goosen zal zelf de implementatie van de nieuwe investeringen moeten overlaten aan zijn team van 75 medewerkers, aangezien hij op 1 december met pensioen gaat. “Ik ben 65 jaar, en zal dan 50 jaar gewerkt hebben. De tijd is rijp om het roer door te geven. Dan ga ik genieten van de natuur en van mijn boot op de Maas, waar ik van april tot oktober ook in woon,” besluit de directeur.